Uff. Po burzliwych obradach (które w pewnym momencie prawie zburzyły nasze wewnętrzne zen), uznaliśmy, że nie jesteśmy w stanie wyznaczyć jednego zwycięzcy. W związku z tym z przyjemnością informujemy, że zamiast jednego egzemplarza do zainteresowanych pójdą aż dwa – ze względu na świetnie uzupełniające się odpowiedzi na zadane pytania.
„Maszynę Różnicową” B. Sterlinga i W. Gibsona otrzymują zatem Dominika i Kuba. Kuba napisał wspaniałą odpowiedź związaną z muzyką, zaś Dominika dokładnie przeanalizowała problem jednego z gorętszych intelektualnych mezaliansów XIX wieku – Ady i matematyki.
Z zainteresowanymi już się skontaktowaliśmy, natomiast zachęcamy was gorąco do przeczytania zwycięskich wypowiedzi:
DOMINIKA
Podaj przynajmniej jedną przyczynę, dla której Ada Byron poświęciła się nauczaniu matematyki.
Jedną z hipotez dotyczących poświęcenia się Ady Lovelace (Byron) nauczania matematyki, było – mówiąc kolokwialnie – wyssanie go z mlekiem matki. Jako że pani Annabella była wprost zafascynowana królową nauk, od najmłodszych lat uczyła swą ukochaną córkę jak mnożyć , dzielić czy pierwiastkować. Być może nauka ta, na tyle zafascynowała młodą adeptkę różniczkowania i nauk pokrewnych, że postanowiła rozwijać podzielane przez nią pasje matki. Jednakże równie wielce prawdopodobne wyjaśnienie ma źródło w osobie Annabelli Milbanke ( matka Ady) i ma wydźwięk raczej pejoratywny. Gdyż jak szeptano w kuluarach londyńskich salonów żona lorda Byrona miała ogromny wpływ na życie swej córki i zdominowała ją we wszystkich dziedzinach, zmuszając ją do kontynuacji jej przygody z matematyką poprzez nauczanie. Kolejną hipotezą wyjaśniającą przyczynę poświęcenia się hrabiny Lovelace nauczaniu matematyki może być chęć propagowania i podążania za ideałami Bluestocking, czyli organizacji naukowej kobiet, do której należała. Duży wpływ na jej życie miała na pewno postać jej ojca, który w owych czasach był człowiekiem – legendą. Wielce prawdopodobne, że wzrastając w nienawiści do ojca ( od którego Annabella uciekła) Ada znienawidziła także literaturę, której Byron był przecież wybitnym przedstawicielem. Odwróciła się więc rozgoryczona od tej dziedziny sztuki i poświeciła matematyce. Niezależnie jednak od przyczyny, która wpłynęła na decyzję Ady Byron matematyka i informatyka stały się przyczyną dzięki której została sławna, a jej nazwisko zapisało się na kartach historii.
Ada zajmowała się związkami matematyki z muzyką. Podaj przynajmniej jeszcze jedną osobę, która również się tym zajmowała.
Już od starożytności interesowano się związkami muzyki i matematyki – jedną z takich osób był Pitagoras. Zbudował on koncepcję harmonii muzycznej , badając właściwości dźwięków i opierając się na liczbach. Muzyką zajmował się także antyczny matematyk Euklides , który reprezentował pogląd o wzajemnym przyporządkowaniu się liczb i dźwięków.
KUBA
Podaj przynajmniej jedną przyczynę, dla której Ada Byron poświęciła się nauczaniu matematyki.
W żadnej jej biografii nie znalazłem wzmianki o tym, że ona sama uczyła kogoś matematyki – może w książce, w alternatywnej historii, jest inaczej – nie wiem, nie czytałem. A bardzo bym chciał. 😉 Za to jeśli chodzi o to, jak ona była nauczana… Ada od początku wykazywała talent do liczb i do języków, a kiedy w wieku 17 lat poznała Charlesa Babbage’a, matematyka i wynalazcę, został on jej mentorem. Za jego sprawą zaczęła studiować matematykę na Uniwersytecie w Londynie. Była przy tym tak zafascynowana jego ideami, że kiedy została poproszona o przetłumaczenie z francuskiego na angielski artykułu o maszynie analitycznej, nie tylko przetłumaczyła go, ale dodała również swoje notatki (trzykrotnie obszerniejsze od oryginału!). Opisała sposób, w jaki można ją wykorzystać do zaawansowanych obliczeń, wymyśliła koncepcję, którą dziś nazywamy pętlą… ale to już wszyscy wiemy. 🙂
Ada zajmowała się związkami matematyki z muzyką. Podaj przynajmniej jeszcze jedną osobę, która również się tym zajmowała.
Może w kolejności chronologicznej: Pitagoras, Platon, Euklides, Vicenzo Galilei, Witold Lutosławski, Thomas Andrew Lehrer, Arthur Garfunkel (tak, ten z duetu Simon & Garfunkel)… trochę ich jest. 🙂 Wszyscy oni łączyli (albo nadal łączą) bardzo ścisły, matematyczny sposób pojmowania świata z również ścisłym (szczególnie jak na sztukę) światem muzyki. Żadna inna forma ekspresji artystycznej nie jest tak uporządkowana i nie daje się tak łatwo opisać liczbami. Dowodem na niezwykły związek matematyki z muzyką mogą być skrzypce budowane Antonio Stradivariego, w których proporcje części odpowiadają liczbom z ciągu Fibonacciego. Z innej strony – człowiek, który dzięki zrozumieniu tego, jak ludzkie ucho odbiera muzykę (i dźwięki w ogóle), oraz matematyce opracował wydajny sposób kompresji muzyki z którym większość z nas styka się codziennie, czyli MP3 – Karlheinz Brandenburg. Kolejnym ciekawym przykładem są myzycy zespołu Nine Inch Nails, którzy w piosence The Warning ukryli obrazek – jest on widoczny po przyjrzeniu się widmu dźwięku (szum na samym końcu utworu).
by Mateusz Kowalski