Kiedy użytkownik strony trafi na pętlę przekierowań, jego przeglądarka utkwi w nieskończonym procesie przekierowywania pomiędzy różnymi adresami URL, co najczęściej skutkuje wyświetleniem stosownego komunikatu.
- czym jest pętla przekierowań oraz poznasz możliwe przyczyny jej wystąpienia
- jak usunąć pętlę przekierowań
Czym jest pętla przekierowań?
Pętla przekierowań to sytuacja w której następuje nieskończony proces przekierowywania między dwoma lub większą liczbą adresów, co skutkuje brakiem możliwości wczytania docelowej strony. Dla przykładu, użytkownik może być przekierowywany z adresu http://przykładowa_domena.pl na https://przykładowa_domena.pl, a następnie na http://przykładowa_domena.pl i tak bez końca.
Jakie mogą być przyczyny wystąpienia pętli przekierowań w WordPressie?
Problem ten zazwyczaj wynika z nieprawidłowo skonfigurowanych przekierowań. Poniżej znajdziesz najczęstsze przyczyny powstania pętli przekierowań.
Nieprawidłowe ustawienia adresów URL w WordPressie
Aplikacja WordPress korzysta z dwóch głównych adresów URL: Adres WordPressa oraz Adres witryny. Jeśli te adresy są nieprawidłowo skonfigurowane, np. jeden korzysta z protokołu HTTP (np. http://przykładowa_domena.pl) a drugi z protokołu HTTPS (np. https://przykładowa_domena.pl) może to doprowadzić do pętli przekierowań.
Błędne przekierowania w pliku .htaccess
Błędnie skonfigurowane dyrektywy w pliku .htaccess również mogą doprowadzić do powstania pętli przekierowań. Przykładowo jedna dyrektywa może wymuszać przekierowanie na HTTPS (połączenie szyfrowane) zaś druga na HTTP (połączenie nieszyfrowane).
Konflikty wtyczek
Nieprawidłowo skonfigurowane wtyczki, szczególnie te służące do zarządzania przekierowaniami, również mogą powodować problem. Przykładowo jedna wtyczka dokonuje przekierowania z adresu X na adres Y, a druga z adresu Y na adres X.
Konflikty motywów
Jeśli motyw posiada funkcję zarządzania adresami URL lub też przekierowaniami, może się zdarzyć, że koliduje on z wtyczkami lub też ustawieniami WordPressa.
Jak usunąć pętle przekierowań w WordPressie?
Gdy poznałeś już najczęstsze przyczyny występowania pętli przekierowań, możesz przystąpić do usunięcia problemu. Zapoznaj się z poniższymi krokami, które pomogą Ci w wykonaniu tej operacji.
Sprawdź certyfikat SSL
W pierwszej kolejności zweryfikuj czy certyfikat SSL dla Twojej domeny jest zainstalowany prawidłowo. Możesz tego dokonać np. za pomocą narzędzia SSL Checker. W tym celu wprowadź nazwę domenę oraz kliknij w przycisk Check SSL.
Jeśli wszystko jest w porządku, zobaczysz komunikat jak w poniższym przykładzie.
Jeżeli jednak weryfikacja przebiegła negatywnie, możesz np. dokonać instalacji bezpłatnego certyfikatu Let’s Encrypt. Po dokonaniu instalacji certyfikatu i odczekaniu co najmniej 60 sekund, dokonaj ponownej weryfikacji certyfikatu.
Zweryfikuj ustawienia adresów URL w WordPressie
1. Zaloguj się do panelu administratora aplikacji WordPress. Następnie przejdź do zakładki Ustawienia -> Ogólne.
2. Sprawdź czy adresy w polach Adres WordPressa (URL) oraz Adres witryny (URL) są tożsame. Jeśli nie, wprowadź odpowiednie poprawki.
3. Po wprowadzeniu ewentualnych poprawek, sprawdź czy problem ustąpił.
Zweryfikuj ustawienia adresów URL w bazie danych
Jeśli byłeś w stanie zalogować się do panelu administratora aplikacji WordPress i dokonać weryfikacji wskazanej w poprzednim punkcie, możesz pominąć ten krok. W przeciwnym wypadku, wykonaj poniższe działania.
1. Jeżeli nie pamiętasz danych do bazy danych, w pierwszej kolejności niezbędne będzie ich ustalenie. W tym celu zaloguj się do Panelu Klienta i przejdź do zakładki Hosting -> Manager plików.
2. Następnie przejdź do katalogu w którym zainstalowany jest WordPress. Domyślnie jest to katalog /domains/przykładowa_domena.pl/public_html lub /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/subdomena.
3. Znajdź plik wp-config.php i kliknij w link Edytuj obok tego pliku.
4. Znajdź ustawienia bazy danych jak na poniższym przykładzie.
DB_NAME – wskazuje nazwę bazy danych. W tym przykładzie wp1.
DB_USER – wskazuje użytkownika bazy danych. W tym przykładzie wp1.
DB_PASSWORD – wskazuje hasło bazy danych. W tym przykładzie CGSf#^%$yFDSG6#$yDG.
Dzięki powyższym informacjom już wiesz która baza jest podłączona do serwisu. Znasz także nazwę użytkownika oraz hasło do bazy, które będą potrzebne podczas logowania do narzędzia phpMyAdmin.
5. Przejdź do zakładki Hosting -> Bazy MySQL, w Panelu Klienta.
6. W kolumnie Wersja sprawdź wersję swojej bazy danych, a następnie kliknij w przycisk phpMyAdmin z wersją tożsamą, z której korzysta Twoja baza danych.
Na powyższym przykładzie wersja bazy to 10.4, zatem odpowiedni będzie przycisk phpMyAdmin 10.4.
7. Zaloguj się do narzędzia phpMyAdmin za pomocą danych, które ustaliłeś we wcześniejszym kroku.
8. Po lewej stronie, pod logiem phpMyAdmin, kliknij w nazwę bazy danych.
Na powyższym przykładzie nazwa bazy danych to baza.
9. Wybierz tabelę options. Domyślnie posiada ona prefiks wp_, ale może posiadać także inny, tak jak w poniższym przykładzie.
10. W kolumnie option_name znajdź wiersze siteurl oraz home.
11. Sprawdź czy adresy są tożsame. Jeśli nie, kliknij w Edytuj obok wybranego wiersza. Następnie wprowadź odpowiednie poprawki w polu option_value i kliknij w przycisk Wykonaj, aby zapisać zmiany.
Sprawdź plik .htaccess
Jeśli ustawienia adresów URL w WordPressie są poprawne, spróbuj tymczasowo zmienić nazwę pliku .htaccess na inną. W tym celu wykonaj poniższej kroki.
1. Zaloguj się do Panelu Klienta, a następnie przejdź do zakładki Hosting -> Manager plików.
2. Przejdź do katalogu w którym zainstalowany jest WordPress. Domyślnie jest to katalog /domains/przykładowa_domena.pl/public_html lub /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/subdomena.
3. Znajdź plik .htaccess i kliknij w Zmień nazwę obok tego pliku.
4. Wprowadź inną nazwę pliku, np. .htaccess.old i kliknij w przycisk Zmień nazwę.
5. Po zapisaniu zmian sprawdź czy pętla przekierowań zniknęła. Jeśli tak, będzie to oznaczało, że problem powoduje któraś z dyrektyw w pliku .htaccess. Sprawdź wprowadzone dyrektywy i usuń tę powodującą problem. Nie zapomnij także przywrócić domyślnej nazwy pliku.
Tymczasowo wyłącz wtyczki
Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie pomogło, spróbuj tymczasowo wyłączyć wszystkie wtyczki i sprawdź czy problem ustąpił. Jeśli tak, możesz włączać wtyczki po kolei, celem weryfikacji która powoduje problem.
W przypadku gdy nie masz możliwości wyłączenia wtyczek w panelu administratora aplikacji WordPress, może wyłączyć wtyczki w inny sposób. W Panelu Klienta, w zakładce Hosting -> Manager plików, zmień nazwę katalogu plugins na inną (np. plugins.old). Katalog ten domyślnie znajduje się w lokalizacji /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/wp-content lub /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/subdomena/wp-content/. Możesz także wewnątrz katalogu plugins zmienić nazwy katalogów poszczególnych wtyczek, aby dokonać ich wyłączenia.
Uwaga! W przypadku niektórych wtyczek, wyłączenie i włączenie może spowodować konieczność ich ponownej konfiguracji.
Zmień motyw na inny
Jeśli podejrzewasz, że problem powoduje motyw, spróbuj tymczasowo zmienić go na inny.
W przypadku gdy nie masz takiej możliwości, możesz tymczasowo zmienić nazwę katalogu themes w lokalizacji /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/wp-content lub /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/subdomena/wp-content/ na inną (np. themes.old).
Przywróć kopię zapasową WordPressa
Jeżeli żadne z rozwiązań nie pomogło, możesz przywrócić kopię zapasową WordPressa do stanu sprzed wystąpienia problemu.
W zenbox kopie zapasowe są wykonywane 4 razy dziennie i utrzymywane przez 7 dni.
Podsumowanie
Jak więc widzisz, możliwych przyczyn powstania pętli przekierowań jest dużo. Wykonanie powyższych kroków pomoże Ci znaleźć przyczynę problemu oraz ją usunąć. Pamiętaj także, że w razie problemów, zawsze możesz się z nami skontaktować. Jesteśmy do Twojej dyspozycji 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.