Jeśli Twoja strona uległa awarii czy też została zainfekowana złośliwym oprogramowaniem, możesz szybko rozwiązać problem, przywracając kopię zapasową WordPressa do czasu sprzed wystąpienia problemu. W tym artykule dowiesz się krok po kroku, jak bezpiecznie wykonać ten proces.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Jak przygotować się do przywrócenia kopii zapasowej WordPressa
  • Jak ustalić która baza danych jest podłączona do WordPressa
  • Jak usunąć zawartość bazy danych oraz pliki obecnej instalacji WordPressa
  • Jak przywrócić kopię zapasową w Panelu Klienta, ręcznie oraz za pomocą wtyczki UpdraftPlus

Jak przygotować się do przywrócenia kopii zapasowej WordPressa?

W pierwszej kolejności powinieneś ustalić kiedy doszło do awarii WordPressa lub jeśli to niemożliwe, kiedy ostatnio serwis działał prawidłowo. Na tej podstawie będziesz wiedział, z jakiego terminu potrzebujesz przywrócić kopię zapasową.

Następnie powinieneś wybrać metodę przywracania kopii zapasowej, z której możesz i chcesz skorzystać. W tym artykule omówimy popularne rozwiązania, jak przywrócenie kopii zapasowej w Panelu Klienta zenbox, ręczne przywrócenie kopii zapasowej oraz za pomocą wtyczki UpdraftPlus.

Jeśli zdecydujesz się na przywrócenie kopii zapasowej w Panelu Klienta zenbox lub ręcznie, przed wykonaniem operacji i jeśli to możliwe, zalecamy usunięcie zawartości bazy danych oraz plików. Dzięki temu zostanie przywrócona kopia 1:1, czyli innymi słowy stan serwisu będzie dokładnie taki sam, jak w terminie w którym została utworzona kopia zapasowa. W przeciwnym wypadku istniejące dane są jedynie nadpisywane, co może być niewystarczające. W kolejnych krokach dowiesz się, jak wykonać takie operacje.

Jak ustalić która baza danych jest podłączona do WordPressa?

1. Zaloguj się do Panelu Klienta i przejdź do zakładki Hosting -> Manager plików.

2. Przejdź do katalogu w którym zainstalowany jest WordPress. Domyślnie jest to katalog /domains/przykładowa_domena.pl/public_html lub /domains/przykładowa_domena.pl/public_html/subdomena.

3. Znajdź plik wp-config.php i kliknij w link Edytuj obok tego pliku.

4. Znajdź ustawienia bazy danych jak na poniższym przykładzie.

Panel Klienta zenbox

DB_NAME – wskazuje nazwę bazy danych. W tym przykładzie wp1.
DB_USER – wskazuje użytkownika bazy danych. W tym przykładzie wp1.
DB_PASSWORD – wskazuje hasło bazy danych. W tym przykładzie CGSf#^%$yFDSG6#$yDG.

Dzięki powyższym informacjom już wiesz która baza jest podłączona do serwisu. Znasz także nazwę użytkownika oraz hasło do bazy.

Jak usunąć zawartość bazy danych?

1. Zaloguj się do Panelu Klienta i przejdź do zakładki Hosting -> Bazy MySQL.

2. W kolumnie Wersja sprawdź wersję swojej bazy danych, a następnie kliknij w przycisk phpMyAdmin z wersją tożsamą, z której korzysta Twoja baza danych.

Panel Klienta zenbox

Na powyższym przykładzie wersja bazy to 10.4, zatem odpowiedni będzie przycisk phpMyAdmin 10.4.

3. Zaloguj się do narzędzia phpMyAdmin za pomocą danych, które ustaliłeś we wcześniejszym kroku.

4. Po lewej stronie, pod logiem phpMyAdmin, kliknij w nazwę bazy danych.

phpMyAdmin

Na powyższym przykładzie nazwa bazy danych to baza.

5. Poniżej listy tabel, kliknij w Zaznacz wszystko, aby zaznaczyć wszystkie tabele, a następnie obok kliknij w Z zaznaczonymi: i wybierz opcję Usuń.

phpMyAdmin

6. Po wyświetleniu komunikatu Czy na pewno chcesz wykonać następującą kwerendę?, kliknij w przycisk Tak.

Jak usunąć pliki obecnej instalacji WordPressa?

1. Zaloguj się do Panelu Klienta i wybierz zakładkę Hosting -> Manager plików.

2. Przejdź do katalogu domeny. Domyślnie jest to lokalizacja domains/przykładowa_domena.pl/public_html lub /domains/przykładowa_domena/public_html/subdomena.

3. Kliknij w kolumnę Wybierz, aby zaznaczyć wszystkie pliki i katalogi.

Panel Klienta zenbox

Uwaga! Jeśli w katalogu domeny posiadasz np. katalogi subdomen lub inne dane których nie chcesz kasować, odznacz te katalogi i/lub pliki.

4. Na dole strony odznacz opcję Move to Trash i kliknij w przycisk Usuń. A następnie po wyświetleniu komunikatu Czy na pewno chcesz usunąć plik(i)? kliknij w przycisk Tak.

Panel Klienta zenbox

Jak przywrócić kopię zapasową WordPressa w Panelu Klienta zenbox?

1. Przywróć kopię zapasową plików.

2. Przywróć kopię zapasową bazy danych.

3. Jeśli korzystasz z wtyczki do cache (np. LiteSpeed Cache, WP Super Cache), usuń w niej dane tymczasowe.

Jak ręcznie przywrócić kopię zapasową WordPressa?

1. Zaloguj się do konta FTP.

2. Przejdź do katalogu domeny. Domyślnie jest to domains/przykładowa_domena.pl/public_html lub domains/przykładowa_domena.pl/public_html/subdomena. Następnie wgraj pliki.

3. Zaimportuj kopię bazy danych za pomocą narzędzia phpMyAdmin. Jeśli jednak Twoja baza danych jest duża, zalecamy wykonanie importu poprzez SSH.

4. Na koniec, jeśli korzystasz z wtyczki do cache (np. LiteSpeed Cache, WP Super Cache) dokonaj usunięcia w niej danych tymczasowych.

Jak przywrócić kopię zapasową WordPressa za pomocą wtyczki UpdraftPlus?

1. Zaloguj się do panelu administratora aplikacji WordPress.

2. Przejdź do zakładki Ustawienia -> Kopia UpdraftPlus.

3. W sekcji Existing backups sprawdź czy posiadasz utworzoną kopię zapasową. Jeśli tak, kliknij w przycisk Przywróć, a następnie wybierz dane do przywrócenia.

UpdraftPlus

4. Jeśli nie posiadasz kopii zapasowych w sekcji Existing backups, ale posiadasz na komputerze pliki z kopią zapasową utworzoną w tej wtyczce, kliknij w Wyślij pliki kopii zapasowej.

UpdraftPlus

4a. Przeciągnij pliki z kopią zapasową do przywrócenia lub wybierz je.

UpdraftPlus

4b. Po wgraniu plików, pojawi się możliwość przywrócenia kopii zapasowej. Kliknij w przycisk Przywróć, a następnie wybierz dane do przywrócenia.

UpdraftPlus

5. Po przywróceniu kopii zapasowej, jeśli korzystasz z wtyczki do cache (np. LiteSpeed Cache, WP Super Cache) dokonaj usunięcia w niej danych tymczasowych.

Podsumowanie

Przywracanie kopii zapasowej WordPressa może być wykonane w Panelu Klienta zenbox, ręcznie czy też za pomocą wtyczki UpdraftPlus. Wybór metody zależy wyłącznie od preferencji, a także indywidualnej sytuacji. W razie pojawienia się problemów z przywróceniem kopii zapasowej zapraszamy do kontaktu.

Autor:

Łukasz Szczerbakowski

Może ci się spodobać również

WordPress
Porady - 10 września 2024 15:55

Jak usunąć pętlę przekierowań w WordPressie?

Kiedy użytkownik strony trafi na pętlę przekierowań, jego przeglądarka utkwi w nieskończonym procesie przekierowywania pomiędzy różnymi adresami URL, co najczęściej skutkuje wyświetleniem stosownego komunikatu. Czym jest pętla przekierowań? Pętla przekierowań to sytuacja w której następuje nieskończony proces przekierowywania między dwoma lub większą liczbą adresów, co skutkuje brakiem możliwości wczytania docelowej strony. Dla przykładu, użytkownik może […]

Więcej →

Obraz artykułu na blogu zenbox o Publii.
Porady - 6 września 2024 12:24

WordPress lub inny CMS Cię przerasta? Poznaj proste i bezpieczne rozwiązanie.

Nieustannie napotykasz problemy z zarządzaniem swoją stroną opartą na popularnym systemie CMS? Sama instalacja i obsługa takiego systemu jest zbyt skomplikowana? Poniższy artykuł jest właśnie dla Ciebie. Może potrzebujesz jedynie prostej strony wizytówki dla swojej firmy lub osobistego projektu? W tym artykule dowiesz się, jak łatwo stworzyć taką stronę przy użyciu programu Publii – prostego […]

Więcej →

Bez kategorii - 5 września 2024 12:40

Jak wykonać audyt UX?

Wiemy już czym są Heurystyki Nielsena. W ramach przypomnienia, jest to zbiór zasad, dzięki którym zaprojektujemy dobry, użyteczny produkt lub wykonamy efektywny audyt UX. Warto je sobie przypomnieć, ponieważ dziś dowiemy się, jak zastosować te zasady w wykonaniu audytu UX. Czym jest audyt UX? Audyt UX (audyt UX) polega na sprawdzeniu i wskazaniu niedoskonałych, możliwych do poprawy […]

Więcej →