Najpopularniejszym systemem zarządzania treścią jest niewątpliwie WordPress, którego popularnym błędom przyglądaliśmy się w ostatnim czasie na naszym blogu. Tuż za nim na podium plasuje się Joomla! Jest to darmowy rozbudowany system zarządzania treścią napisany w języku PHP. Tak jak w przypadku WordPressa, w Joomla! mogą pojawić się różne frustrujące błędy. Spojrzymy na trzy popularne błędy Joomla! i spróbujmy je naprawić, aby nasza strona działała bez zarzutów.
Popularne błędy Joomla! – jak sobie z nimi radzić?
“Biały ekran śmierci” (“White Screen of Death”)
“Biały ekran śmierci” to pusta strona bez żadnych komunikatów. Ten błąd działania naszej strony nie za bardzo nakierowuje nas na rozwiązanie problemu. Jest jednym z najczęściej występujących problemów z Joomla! Często może pojawić się w wyniku aktualizacji silnika CMS, rozszerzenia lub migracji strony. Jak sobie poradzić z “białym ekranem śmierci”? Najpierw musimy znaleźć źródło problemu, a na to jest kilka sposobów. Korzystając z jednego lub wszystkich sposobów, powinniśmy po odświeżeniu strony uzyskać zamiast “białego ekranu śmierci” informację o szczegółowym błędzie.
Sposób 1: Raportowanie błędów Joomla!
Jeśli masz dostęp do panelu administracyjnego Joomla!, przejdź do zakładki Konfiguracja. Następnie wybierz opcję Serwer i w pozycji Raportowanie błędów wybierz opcję Maksimum, a następnie zapisz.
Sposób 2: Raportowanie błędów w pliku configuration.php
Jeśli błędy Joomla! sprawiły, że nie masz dostępu do panelu administracyjnego Joomla!, nic straconego. Trzeba skorzystać z dostępu FTP do naszego serwera, aby ustawić raportowanie błędów na maksimum. W głównym katalogu z naszą instalacją Joomla! odnajdujemy plik configuration.php i dokonujemy modyfikacji następującej linii:
public $error_reporting = 'development';
na
public $error_reporting = 'maximum';
Sposób 3: Edycja pliku index.php
Kolejnym sposobem na wyświetlenie raportu błędów jest edycja pliku index.php. Plik znajdziemy w głównym katalogu z naszą instalacją Joomla! W index.php musimy dodać
następującą linię, zaraz na samym początku po pierwszym wierszu naszego pliku:
ini_set('display_errors', TRUE); error_reporting(E_ALL);
Sposób 4: Raportowanie błędów PHP
Oprócz edycji plików Joomla! możemy również włączyć raportowanie błędów w Panelu Klienta Zenbox. Logujemy się do naszego konta Zenbox i przechodzimy do zakładki Zaawansowane. W tej zakładce wybieramy opcję Zmiana wersji PHP. Następnie wybieramy odpowiednią domenę, na której jest zainstalowana problematyczna instalacja Joomla! Po wyborze domeny ustawiamy opcję display_errors na włączone. Dodatkowo ustawiamy opcję error_reporting na E_ALL & ~E_NOTICE. Teraz w logach naszego serwera będziemy mogli znaleźć błędy, które powodują “biały ekran śmierci”.
Znalezienie błędu Joomla i jego rozwiązanie!
Korzystając z jednego lub wszystkich sposobów uzyskaliśmy szczegółową informację o błędzie. Informacja ta powinna wskazać nam, na czym polega problem i jak można go naprawić. Niestety, nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania problemu. Gdy mamy już informację o błędzie, warto skorzystać z wyszukiwarki Google w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania.
Jeśli kłopot sprawia jakieś rozszerzenie Joomla!, tymczasowym rozwiązaniem będzie wyłączenie go. Można to zrobić w panelu administracyjnym. Jeśli nie mamy do niego dostępu, wtedy musimy skorzystać z naszego konta FTP. W odpowiednim katalogu znajdujemy nazwę problematycznego rozszerzenia i zmieniamy nazwę katalogu. Jeśli dokonywaliśmy aktualizacji modułu, warto przywrócić poprzednią wersję, która nie powodowała problemu.
W przypadku, kiedy uszkodzone zostały pliki Joomla!, najlepiej ponownie wgrać wszystkie pliki związane z naszą instalacją Joomla! na serwer.
W razie kłopotów z rozwiązaniem problemu skontaktuj się z naszymi mnichami, którzy z chęcią pomogą w naprawie.
Błąd połączenia z bazą danych
Kolejny problem, który możemy spotkać w przypadku Joomla! to błąd połączenia z bazą danych. Zazwyczaj błąd jest spowodowany nieprawidłowymi informacjami o bazie danych w pliku konfiguracyjnym. Rozwiązanie problemu jest bardzo proste!
Sprawdź dokładnie, jakie masz informacje o bazie danych podane w pliku configuration.php, który znajdziesz w głównym katalogu z instalacją Joomla!.
Żeby instalacja Joomla! mogła działać poprawnie, potrzebuje następujących danych:
- Nazwa bazy danych
- Nazwa użytkownika
- Hasło do bazy danych
- Serwer bazy danych
Poszukaj tych informacji w swoim pliku configuration.php:
public $host = 'adres serwera';
public $user = 'nazwa użytkownika';
public $password = 'hasło użytkownika';
public $db = 'nazwa bazy';
Należy się upewnić, że wprowadzone dane są poprawne. Jeśli nie jesteśmy pewni poprawności danych znajdujących się w pliku configuration.php, możemy zresetować hasło do bazy danych w Panelu Klienta.
W tym celu musimy zalogować się do Panelu Klienta na https://panel.zenbox.pl, gdzie w sekcji SERWER wybieramy pozycję Bazy MySQL.
Wybieramy nazwę bazy, którą znaleźliśmy w pliku configuration.php, klikając w jej nazwę. Następnie przy użytkowniku bazy danych wybieramy opcję “zmień hasło” i generujemy nowe hasło.
Nowe hasło musimy podać w pozycji public $password = 'hasło użytkownika’;
W czasie sprawdzania poprawności bazy danych należy upewnić się, że baza danych wskazuje poprawnie na serwer bazy danych w Zenbox. Serwerem bazy danych będzie localhost.
Internal Server Error, czyli wewnętrzny błąd serwera 500
W większości przypadków powodem wewnętrznego błędu serwera 500 w Joomla! są nieprawidłowe uprawnienia plików lub katalogów. Standardowe uprawnienia plików i katalogów na serwerze to:
- 644 dla plików
- 755 dla katalogów
Upewnij się, że Twoje pliki lub katalogi po przesłaniu na serwer mają odpowiednie uprawnienia. Można to sprawdzić na kilka sposobów.
Sposób 1: Panel administratora Joomla!
Jeśli możesz zalogować się do panelu administracyjnego Joomla! przejdź do zakładki System -> Informacje o systemie. Następnie wybierz zakładkę Prawa do katalogów. Wszystkie foldery powinny mieć status “zapisywalny”.
Sposób 2: Konto FTP
Zaloguj się na swoje konto FTP i w katalogu z instalacją Joomla! spójrz na kolumnę “Prawa dostępu”.
Jeśli uprawnienia są niepoprawne, możesz dla wszystkich katalogów lub plików zmienić uprawnienia korzystając z klienta FTP lub logując się do Panelu Klienta i w zakładce ZAAWANSOWANE wybrać opcję “resetuj uprawnienia plików”. Opcja ta przywraca poprawne uprawnienia plików i katalogów na całym serwerze.
Jeśli nie jesteś pewny czy uprawnienia są poprawne, skontaktuj się z naszymi mnichami z Biura Obsługi Klienta.