Wyszukiwarka Google jest obecnie najbardziej popularną wyszukiwarką. To właśnie tam szukasz wskazówek dotyczących zaplanowanej podróży, inspiracji na dobry obiad, czy rekomendacji usługodawców w Twojej okolicy. Dlatego też, w dzisiejszym artykule podpowiemy Ci jak dodać Twoją witrynę do wyszukiwarki oraz pokażemy narzędzie Google, które warte jest uwagi.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • jak działa wyszukiwarka Google i GoogleBot,
  • jak sprawdzić, czy Twoja strona jest już dodana do wyszukiwarki,
  • czy Twoja witryna posiada blokadę indeksowania,
  • jak dodać stronę do wyszukiwarki Google,
  • co jeszcze może zaoferować Ci Google Search Console,
  • dlaczego warto dodać stronę do Google Search Console.
wyszukiwarka Google

Jak działa wyszukiwarka Google?

Wyszukiwarka Google jest znana każdemu, ale czy wiesz, w jaki sposób działa ten katalog wszystkich stron w internecie? Opiera się ona na działaniu robotów indeksujących (crawlujących), których zadaniem jest znajdowanie nowych adresów URL oraz analiza ich zawartości. Wyszukiwana przez Ciebie fraza trafia do serwerów Google, które pobierają dane ze zgromadzonych już zasobów i oceniają, co Cię najbardziej zainteresuje, a następnie wyświetlają dostępne rodzaje wyników wyszukiwania.

Jak wygląda proces pobierania informacji przez GoogleBota?

GoogleBot wykrywa nowe strony, aby dodać je do indeksu Google. Bot odwiedza daną witrynę, a następnie wykrywa linki na jej poszczególnych stronach i dodaje je do własnej listy stron przygotowanych do zaindeksowania. Rejestruje on nie tylko nowe witryny, ale także wszelkie zmiany, które zostały na nich wykonane. Celem GoogleBota jest zaindeksowanie możliwie największej liczby stron, które będą wykorzystywane do późniejszej prezentacji w wynikach wyszukiwania.


źródło: https://sternaseo.pl/co-to-jest-robot-google/


Jak sprawdzić, czy Twoja strona jest już dodana do wyszukiwarki Google?

Twoja strona internetowa jest już aktywna jakiś czas i martwi Cię fakt, iż nie możesz odnaleźć jej w wyszukiwarce Google? Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona została już zaindeksowana, wklej wybrany link w pasku wyszukiwarki i poprzedź go operatorem: „site:” (np. site:moja-strona.stronazen.pl). Jeśli Google nie wyświetli żadnego wyniku, jak na zrzucie ekranu poniżej, oznacza to, iż Twoja witryna nie jest dodana do wyszukiwarki, a więc możesz dodać ją ręcznie.

wyszukiwarka Google

Podpowiadamy: Jeżeli Twoja strona jest dodana do wyszukiwarki, ale nie widzisz jej w liście wyszukiwań, oznacza to, iż znajduje się ona nisko w wynikach wyszukiwania. Sposoby optymalizacji witryn pod kątem SEO opisaliśmy w ramach naszego artykułu: Jak zadbać o SEO bloga na WordPress? 

Zanim dodasz stronę do wyszukiwarki Google, sprawdź, czy Twoja witryna nie posiada blokady indeksowania

Zanim przejdziemy do sposobów dotyczących dodania witryny do wyszukiwarki Google, w pierwszej kolejności sprawdź, czy Twój WordPress nie blokuje widoczności w wyszukiwarkach. Zalecaliśmy taką blokadę na czas budowania strony w poprzednim artykule, dotyczącym pierwszej konfiguracji WordPress.

Ustawienia te możesz zweryfikować w panelu administracyjnym WordPressa, przechodząc do menu Ustawienia -> Czytanie -> Widoczność w wyszukiwarkach. Na naszej stronie wspomniana blokada jest włączona, dlatego odznacz checkbox i kliknij Zapisz zmiany.

wyszukiwarka Google

Istnieją również inne sposoby na blokadę indeksowania, dlatego sprawdź również, czy witryna nie blokuje indeksowania przez meta tag noindex. W tym przypadku w sekcji head strony widniałby następujący kod HTML:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Podpowiadamy: sekcję head w przypadku WordPressa znajdziesz w pliku header.php w plikach Twojego motywu. W naszym przypadku używamy motywu Twenty Twenty, a więc ścieżka do pliku wygląda następująco:

home/nazwa_użytkownika/domains/domena.pl/public_html/wp-content/themes/twentytwenty

Kolejną możliwością jest blokada za pomocą pliku robots.txt. W tym przypadku w pliku robots.txt widoczny byłby poniższy kod:

User-agent: *

Disallow: /

Podpowiadamy: plik robots.txt w WordPress tworzony jest automatycznie. Możesz zweryfikować to, czy Twoja strona go posiada dodając końcówkę /robots.txt do adresu URL Twojej witryny.

Przykładowo:

mojastrona.stronazen.pl/robots.txt

Jeżeli wspomniany adres zwróci błąd 404 oznacza to, iż plik nie jest utworzony. Poniżej przedstawiamy ścieżkę, w której plik powinien się znajdować:

home/nazwa_użytkownika/domains/domena.pl/public_html

Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google?

Wiesz już, że Twoja witryna nie blokuje indeksowania i że nie została ona znaleziona przez roboty indeksujące, dlatego możesz przejść do dodania witryny manualnie. Istnieje na to kilka sposobów.

Pamiętaj: Nie możesz poprosić Google o zindeksowanie adresów URL, którymi nie zarządzasz.

Sposób 1: Za pomocą Google Search Console

  1. Przejdź do https://search.google.com/search-console/welcome i zaloguj się na swoje konto Google.
  2. Dokonaj weryfikacji domeny zgodnie z naszym poradnikiem.
  3. Po zakończonej weryfikacji przejdź do narzędzia Google Search Console i w górnym pasku na stronie głównej wpisz wybrany adres URL i zatwierdź klawiszem Enter.
wyszukiwarka Google
  1. Otrzymasz informację na temat swojej witryny oraz możliwość jej zindeksowania. W tym celu kliknij w Poproś o zindeksowanie.
  1. Gotowe! Twoja witryna została dodana do kolejki robotów indeksujących. 

Podpowiadamy: sposób ten jest dobrym rozwiązaniem, gdy chcesz zaindeksować jeden adres URL, w przypadku większej ilości adresów, skorzystaj ze sposobu z mapą witryn.

Sposób 2: Dodanie mapy .xml witryny za pomocą Google Search Console

Mapa witryny to zbiór wszystkich adresów URL występujących w obrębie strony internetowej. WordPress domyślnie generuje mapę witryny bez konieczności instalowania dodatkowych wtyczek. Jest to prosta metoda, jednak nie masz wpływu na konfigurację wspomnianej mapy, jeżeli konieczne byłoby np. wykluczenie którejś z podstron. Ścieżka do sitemapy jest następująca:

twojadomena.pl/wp-sitemap.xml

Aby zgłosić mapę witryny do indeksacji:

  1. Zaloguj się do swojego konta w Google Search Console.
  2. Z menu po lewej stronie wybierz Mapa witryn, a następnie w polu Dodaj nową mapę witryny wpisz odpowiedni adres URL i kliknij Prześlij.
wyszukiwarka Google
  1. I gotowe! Twoja mapa witryny została zgłoszona do indeksacji.

Podpowiadamy: Jeżeli chcesz wygenerować swoją mapę, gdzie będziesz mieć możliwość jej konfiguracji, zalecamy skorzystanie z popularnych wtyczek, np. All in One SEO dla WordPress, czy też Yoast SEO.

Jeżeli chcesz wygenerować własną mapę za pomocą wtyczki, np. Yoast SEO postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress i pobierz wtyczkę, a następnie ją włącz.
  2. Kliknij we wtyczkę w menu po lewej stronie, następnie wejdź w Ogólne i z górnego menu wybierz Funkcje.

3. Kliknij Włącz w Mapa strony XML, a następnie kliknij w pytajnik obok i przejdź do Zobacz mapę strony XML.

wyszukiwarka Google

W celu dodania wygenerowanej mapy do Google Search Console postępuj zgodnie z wcześniejszymi krokami.

Podpowiadamy: nie musisz zgłaszać Twojej witryny do indeksacji ręcznie. Możesz również poczekać, aż Google zaindeksuje stronę, jednak proces ten może potrwać nawet kilkanaście dni. Nie masz wtedy również pewności, że witryna na pewno zostanie zaindeksowana.

Co może zaoferować Ci jeszcze Google Search Console?

Rejestrując Twoją witrynę w Google Search Console masz możliwość nie tylko jej indeksacji, ale również sprawdzenia wielu przydatnych parametrów. Dzięki nim możesz znacząco wpłynąć na optymalizację Twojej strony oraz na widoczność jej w wyszukiwarce Google.

Po zalogowaniu się do swojego konta, po lewej stronie znajdziesz Menu. Klikając w Przegląd, otrzymasz podsumowanie wszystkich statystyk, jak i podpowiedzi, w jaki sposób możesz ulepszyć Twoją stronę. Jak widzisz, w naszym przypadku są one puste, ponieważ witryna została dodana do GSC w tym momencie. Jeżeli chcesz uzyskać jeszcze bardziej szczegółowy raport konkretnych raportów, przejdź do Pełny raport.

wyszukiwarka Google

Przechodząc do zakładki z lewego Menu Skuteczność, możesz zweryfikować liczbę wyszukiwać w Internecie. Dla przykładu posłużymy się jedną z witryn, która usługę GSC ma skonfigurowaną już od dłuższego czasu. Wygląd statystyk przedstawia się wtedy następująco, a więc jak widzisz, możesz zweryfikować sporo wartości, takie jak łączna liczba kliknięć, łączna liczba wyświetleń, średni współczynnik klikalności, czy średnią pozycję fraz na przestrzeni czasu:

wyszukiwarka Google

Pamiętaj, że wszystkie dane możesz filtrować według Twoich potrzeb i dokonywać ich analizy, porównując różne wartości.

Pod raportem Skuteczności znajduje się Menu, gdzie możesz dokonać analizy fraz wyszukiwania, urządzeń z jakich użytkownicy korzystają, czy też ich lokalizacji.

wyszukiwarka Google
wyszukiwarka Google

Podpowiadamy: wspomniane raporty możesz wyeksportować do Arkusza Google, czy też pliku CSV, co może być pomocne dokonując szczegółowej analizy.

Oczywiście to nie wszystko, co możesz zweryfikować posiadając witrynę zintegrowaną z usługą Google Search Console. Jest tego dużo więcej! Usunięcia — pozwalające na blokowanie konkretnych adresów URL, Ulepszenia — pokazujące, nad którymi adresami URL musisz popracować oraz wiele więcej.

Dodaj Twój adres do GSC, zacznij korzystać i przekonaj się osobiście! Więcej informacji na temat usługi znajdziesz w oficjalnym artykule Google.

Podsumowując

Jak widzisz, korzyści płynące z korzystania usługi Google Search Console jest wiele. Biorąc pod uwagę fakt, iż jest to narzędzie bezpłatne, a daje wiele możliwości – zdecydowanie zalecamy z niego korzystać. Przede wszystkim dzięki niemu masz możliwość monitorowania wyświetlania Twojej witryny, ale również dzięki analizom możesz rozwiązywać wskazane problemy. Google Search Console pozwala na poprawienie widoczności oraz skuteczności witryny nawet początkującym osobom. Pamiętaj, że wskazane narzędzie pozwoli Ci na dotarcie do większej liczby odbiorców, a co za tym idzie – zwiększasz swoją szansę na pozyskanie nowych klientów.

Jak widzisz na poniższej grafice, w Polsce to właśnie wyszukiwarka Google jest najbardziej popularna.

Źródło: gs.statcounter.com – luty 2022

Zapraszamy do śledzenia naszego bloga, już w kolejnych artykułach pokażemy Ci jak możesz uruchomić wielojęzyczną stronę na WordPress oraz pokażemy krok po kroku jak dokonać konfiguracji Wocommerce.

Autor:

Kamil Kołosowski

Od 5 lat Mnich w BOK Zenbox.pl. Hosting i Internet zna od środka. Autor artykułów i poradników dostępnych w bazie wiedzy oraz na blogu Zenbox. Badacz wszystkiego, co związane nowymi technologiami. Po pracy — tato dwójki urwisów i pasjonat leśnych wędrówek.

Może ci się spodobać również

Porady - 6 grudnia 2024 10:48

Jak AI pomaga w zarządzaniu komentarzami i moderacji treści na stronach?

Moderacja treści na stronach internetowych bywa czasochłonna i wymaga uwagi. AI zmienia ten proces, umożliwiając szybsze i skuteczniejsze zarządzanie komentarzami, wykrywanie spamu oraz poprawę zaangażowania społeczności. Wykrywanie spamu – pierwsza linia obrony Spam w komentarzach to problem, który dotyka niemal każdą stronę internetową. Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, AI analizuje setki tysięcy wzorców, aby wykryć niechciane […]

Więcej →

UX - 5 grudnia 2024 13:48

Projektowanie dla różnorodnych grup użytkowników

Współczesne projektowanie UX/UI coraz bardziej koncentruje się na tworzeniu rozwiązań, które są dostępne i użyteczne dla jak najszerszego grona użytkowników. W świecie, gdzie różnorodność demograficzna, kulturowa i technologiczna jest coraz bardziej widoczna, projektowanie inkluzywne staje się nie tylko trendem, ale wręcz koniecznością. Jakie wyzwania stawia przed projektantami ta różnorodność? Jak tworzyć produkty, które będą odpowiadały […]

Więcej →

Porady - 3 grudnia 2024 15:37

AI w optymalizacji obrazów i multimediów na stronach internetowych

Optymalizacja multimediów to jeden z kluczowych elementów zapewniających wydajność i funkcjonalność strony internetowej. Sztuczna inteligencja  otwiera nowe możliwości w tej dziedzinie, automatyzując procesy i wprowadzając rozwiązania, które oszczędzają czas i zasoby. Dowiedz się jak dokładnie AI wspiera optymalizację obrazów i multimediów, szczególnie na popularnych platformach CMS, takich jak WordPress! Znaczenie optymalizacji multimediów Zbyt duże pliki […]

Więcej →