W kategorii optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, WordPress jest niewątpliwie jednym z najlepszych dostępnych skryptów CMS. Jednak sama instalacja skryptu nie sprawi, że nasz blog czy sklep szybko zajmie topowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Na szczęście nie musimy posiadać zaawansowanej wiedzy z zakresu SEO, aby skutecznie zadbać o optymalizację naszej strony na WordPressie.
White Hat SEO
Techniki White Hat SEO mają na celu optymalizację strony oraz jej treści. Proces ten w porównaniu do innych technik jest dużo bardziej czasochłonny, jednak wykonana praca przełoży się pozytywnie na osiągane wyniki w wyszukiwarkach. Do działań White Hat możemy zaliczyć:
- działania zgodne ze wskazówkami Google dla Webmasterów,
- dbanie, aby serwis tworzony był z zaleceniami Google dotyczącymi optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek,
- działania skupione na dostarczaniu unikatowej i wartościowej treści,
- tworzenie treści, którą chętnie będą dzielili się inni użytkownicy sieci,
- budowanie serwisu, w którym jego struktura i treść będzie prezentowana w sposób czytelny,
- uzupełnianie opisów alternatywnych dla obrazów zgodnie z ich zawartością.
- optymalizacja strony w celu zwiększenia szybkości jej ładowania,
- budowanie ruchu na stronie poprzez różne kanały między innymi ruch organiczny, bezpośredni lub odwołania,
- optymalizacja struktury linków oraz stosowanie linkowania wewnętrznego.
Podpowiadamy: Bardzo złą praktyką jest optymalizacja strony tylko i wyłącznie pod wyszukiwarkę Google. Mamy tutaj na myśli tworzenie treści skupionych wyłącznie na robotach indeksujących. Pamiętaj, kiedy tworzysz publikacje na przykład na blogu firmowym, aby były one związane tematycznie z prowadzoną stroną.
Jako źródło ruchu dla Twojego serwisu możesz oczywiście wykorzystać zewnętrzne strony typu landing page. Jako inne źródła pozyskiwania ruchu możesz wykorzystać także:
- content marketing,
- wpisy gościnne na przykład na innych portalach lub bogach,
- notki prasowe,
- artykuły sponsorowane lub reklamy internetowe.
Pamiętaj jednak, aby strony w ramach których chcesz zareklamować swoją witrynę również były powiązane tematycznie. Stawiaj zawsze na jakość zdobywanych linków kierujących na Twoją stronę ponad ich ilość. Budując swoją markę wykorzystuj również siłę portali społecznościowych. Prowadząc profil swojej marki na portalach społecznościowych zyskujesz dostęp do praktycznie nieograniczonej ilości klientów, którzy chcieliby skorzystać z Twoich usług.
Cichy pomocnik – Yoast SEO dla WordPress
Ta wtyczka to prawdziwy kombajn, dzięki któremu zadbać możemy praktycznie o każdy aspekt związany z SEO naszej strony. Dostępne ustawienia oraz podpowiedzi prowadzą zawsze za rączkę podpowiadając na co zwrócić uwagę na przykład podczas tworzenia treści, która jest podstawą White Hat SEO.
Za pomocą wtyczki Yoast SEO możesz rozszerzyć możliwości konfiguracji WordPress o:
- połączenie z Narzędziami dla Webmasterów Google,
- integrację z serwisami Semrush i Ryte,
- analizę SEO tworzonego tekstu,
- analizę czytelności tworzonej publikacji,
- weryfikację kluczowych treści, które są najważniejsze na Twojej stronie,
- dostosowanie tytułów oraz opisów SEO dla wyszukiwarek oraz portali społecznościowych.
W przypadku, kiedy zaczniesz tworzyć treść na swojej stronie Yoast na bieżąco będzie ją analizował. Analiza ta skupia się na czytelności tworzonego artykułu oraz jego zgodności z ogólnie przyjętymi zaleceniami SEO.
W przypadku jeżeli, chociaż jeden z elementów treści będzie wymagał poprawki, Yoast oznaczy odpowiedni akapit oraz podpowie jakie zmiany powinieneś wykonać. Jak widzisz na powyższym zrzucie ekranu wtyczka zauważyła, że tworzona treść komunikuje się z czytelnikiem w większość poprzez stronę bierną.
Drugim elementem jest analiza SEO. Jak możesz zobaczyć na poniższym zrzucie ekranu, twórca treści zapomniał między innymi o linkowaniu wewnętrznym, użyciu wybranego słowa kluczowego w nagłówkach. Dodatkowo Yoast podpowiada o konieczności zmianie meta opisu dla wyszukiwarek, który jest zbyt długi.
Podpowiadamy: Korzystając z Yoast SEO możesz analizować zarówno treści tworzone nie tylko dla wpisów blogowych. Wykorzystując dostępne narzędzia możesz również dokonać weryfikacji opisów stron produktowych w twoim sklepie internetowym. Rzetelny opis sprzedawanych produktów również wpłynie pozytywnie na odbiór Twojego sklepu w sieci.
Słowa kluczowe
Podczas pracy z wtyczką Yoast SEO spotkasz się między innymi z możliwością dodania słowa kluczowego dla utworzonej podstrony. Słowa kluczowe to element każdej strony internetowej, pozwalający zdefiniować jej kontekst lub tematykę. Słowa kluczowe możesz spotkać w każdym elemencie strony internetowej:
- pasku tytułu wyświetlanym w przeglądarce,
- meta opisie serwisu,
- przygotowanej treści,
- w tytule strony oraz nagłówkach,
- w linkowaniu wewnętrznym oraz zewnętrznym.
Podpowiadamy: Aby jak najlepiej określić słowo kluczowe, zastanów się jakie frazy może wpisywać w wyszukiwarce osoba chcąca odwiedzić Twojego bloga lub stronę internetową.
Analizy słów kluczowej możesz dokonać całkowicie za darmo korzystając z narzędzi Google. Do tego celu polecamy Planer słów kluczowych Google AdWords oraz Google Trends pozwalające na analizę aktualnych trendów.
Narzędzie Google AdWords pozwala zarówno na weryfikację popularności poszczególnych słów kluczowych ale również może przeanalizować Twoją witrynę w celu ustalenia jakie słowa kluczowe byłby dla niej najistotniejsze. Jest to bardzo fajna opcja dla osób, które prowadzą stroną stronę od dawna i chciałby dokonać jej optymalizacji SEO.
Jak widać na poniższym zrzucie ekranu narzędzie wyświetla wszystkie propozycje słów kluczowych dla wskazanego serwisu. Z danych możemy wywnioskować liczbę średnich miesięcznych wyszukiwań danych słów kluczowych oraz możemy sprawdzić stopień ich konkurencyjności – czyli jak duża ilość serwisów internetowych wykorzystuje to słowo kluczowe.
Podpowiadamy: Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z optymalizacją SEO swojego serwisu, skup się na prostych słowach kluczowych. Proste słowa kluczowe pozwalają w dużo łatwiejszy sposób budować widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych. Stanowią również większość zapytań wpisywanych w wyszukiwarkach internetowych. Przykładem prostego słowa kluczowego może być fraza „hamak do ogrodu Częstochowa” lub „tani druk wizytówek Warszawa”.
Tworzenie mapy witryny WordPress
WordPress od wydania 5.5 posiada możliwość automatycznego tworzenia map witryn dla każdej tworzonej podstrony czy wpisu blogowego. Jeżeli jednak chciałbyś mieć większą kontrolę nad tworzonymi mapami witryn polecamy wtyczkę Google XML Sitemaps.
Podpowiadamy: Wykorzystanie dodatkowej wtyczki Google XML Sitemaps przyda się w przypadku jeżeli chciałbyś, wykluczyć z mapy witryny podstrony, których nie chcesz indeksować w wynikach wyszukiwania. Jeżeli korzystać z wtyczki Yoast SEO możesz wykorzystać ją do generowania mapy witryny. Funkcja ta jest domyślnie wyłączona, zatem należy ją wcześniej aktywować na przykład korzystając z tego poradnika.
Optymalizacja WordPress
Wspominaliśmy również na początku tego artykułu o odpowiedniej optymalizacji serwisu. Odpowiednia optymalizacja pracy strony wpłynie pozytywnie na jej odbiór przez odwiedzających. W ramach poprzednich wpisów przygotowaliśmy poradnik opisujący jak usprawnić pracę z WordPress, zachęcamy do zapoznania się z nim.
Opisane czynności są również dobrym wprowadzeniem do wstępnej optymalizacji pracy strony, co z pewnością przełoży się na jej szybszy czas wczytywania – zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych.
Słowo końcowe
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że dla wielu z Was prezentowane podpowiedzi oraz wtyczki są jak najbardziej znane. Uważamy jednak, że taki przegląd może być pomocy zarówno dla osób zaczynających swoją przygodę w Internecie jak i dla osób, które prowadzą swoje serwisy od lat Jeżeli macie swoje ulubione wtyczki SEO lub sposoby na optymalizację strony, podzielcie się nazwami i opiniami w komentarzach! 🙂