Domeny internetowe są unikalnym adresem Twojej strony WWW. W początkach Internetu dostępne do rejestracji było jedynie 7 rozszerzeń domenowych. Dzisiejszy internet daje do dyspozycji możliwość skorzystania z ponad 1400 końcówek. Warto więc jest je poznać i wykorzystać w swoim biznesie online.
- co oznaczają różne końcówki domen,
- czy warto korzystać z nowych rozszerzeń domen
- jak wykorzystać kilka domen, aby lepiej trafić do swoich klientów
Elementy domeny internetowej
Domena internetowa zbudowana jest z 2 elementów – nazwy domeny oraz jej rozszerzenia TLD. TLD to akronim angielskiego Top Level Domain, oznaczający domenę najwyższego poziomu, bardzo często określany jest jako końcówka domeny.
Nazwa każdej domeny oraz subdomeny w ramach wybranego rozszerzenia musi być niepowtarzalna. Podczas rejestracji swojego adresu w sieci możesz skorzystać z liter, cyfr oraz znaku specjalnego „-„. Pamiętaj również, że domena może zawierać polskie znaki diakrytyczne – w takim przypadku mówimy o rejestracji domen IDN.
Domeny krajowe, regionalne i funkcjonalne
Domena krajowa, to dwuliterowa domena charakterystyczna dla danego kraju lub terytorium. Większość z nich odpowiada kodom krajów. Na przykład dla Polski jest to domena .pl, dla Niemiec .de, a dla Szwecji to .se. Domeny te zazwyczaj mogą być rejestrowane przez wszystkich internautów, z pewnymi wyjątkami. Zdarzają się domeny, które podczas rejestracji wymagają przedstawienia Rejestrowi dowodu na to, że jesteś powiązany biznesowo z krajem, którego domenę chcesz zarejestrować.
Podpowiadamy: Jeżeli prowadzisz lub zastanawiasz się nad uruchomieniem sklepu internetowego, i chcesz sprzedawać swoje produkty w wielu krajach, rozważ rejestrację domen dla Twojej marki w wielu rozszerzeniach krajowych. Podkreślisz w ten sposób swoim klientom, aktywne działanie na terenie ich kraju.
Domeny regionalne świetnie sprawdzą się jeśli prowadzisz firmę lokalną. Dzięki nim podkreślisz miejsce, w którym Twoja firma operuje. Ułatwi to potencjalnym klientom odszukanie Twojej oferty na lokalnym rynku. Domeny regionalne utworzone zostały z domeny krajowej dla wielu miast, regionów oraz województw – są to waw.pl, warszawa.pl, kaszuby.pl, elblag.pl.
Podpowiadamy: Domeny regionalne świetnie sprawdzą się podczas prowadzenia lokalnego biznesu usługowego. Dają również szeroki wybór krótkiej i łatwej do zapamiętania nazwy domeny związanej z Twoim rejonem – i co najważniejsze zapewniają dużo więcej wolnych adresów niż domeny krajowe.
Domeny funkcjonalne są świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą podkreślić charakter swojej działalności – dla instytucji edukacyjnych .edu.pl, dla stron informacyjnych .info.pl. Jak widzisz, ich rozszerzenie zostało stworzone w oparciu o domeny krajowe, ale również i domeny globalne. Ze względu na ich specyfikę możemy do nich zaliczyć również domeny regionalne.
Domeny globalne gTDL
Grupa domen o charakterze i zasięgu międzynarodowym. Do najpopularniejszych domen globalnych zaliczane są .com oraz domena europejska .eu. Domeny globalne, podobnie jak domeny krajowe dostępne są zazwyczaj dla wszystkich internautów. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy domena może być zarejestrowana wyłącznie przez określonego odbiorcę. Do takich domen należą między innymi domeny .eu których rejestrację mogą wykonać wyłącznie mieszkańcy Unii Europejskiej lub firmy posiadające swoją lokalizację w UE.
Podpowiadamy: Jeżeli chcesz prowadzić sprzedaż swoich produktów oraz usług do kilku krajów na terenie UE rozważ rejestrację domeny europejskiej. Dzięki niej możesz ujednolicić komunikację z klientami oraz zredukować koszty utrzymania wielu domen.
Nowe rozszerzenia domen globalnych nTDL
Wprowadzenie nowych końcówek nTDL było wyjściem naprzeciw oczekiwaniom internautów. Ich pojawienie się na rynku domen pozwoliło na możliwość rejestracji adresów, które w przypadku tradycyjnych końcówek były już zajęte. Dodatkowo nowe rozszerzenia domen pozwalają na jeszcze większe oddanie indywidualnego charakteru marek działających online:
- .dev – domena dla webdeveloperów
- .academy – domena dla szkół i portali z kursami
- .design – dla osób kreatywnych – designerów i projektantów
- .shop – domena dla sklepu internetowego
- .blog – domena skierowana dla blogerów
Podpowiadamy: Nowe rozszerzenia domen świetnie sprawdzą się podczas budowy marki firmy oraz marki osobistej. Podkreślają indywidualizm, nieszablonowość oraz posiadają nadal dużą ilość wolnych adresów nazw domen.
Czy warto posiadać kilka nazw domen?
Oczywiście, że tak! Załóżmy, że prowadzisz szkołę języka angielskiego, a Twoją grupą docelową są zarówno klienci lokalni z Warszawy, jak i klienci z całej polski korzystający z lekcji online. Możesz ułatwić im dostęp do Twoich stron internetowych wykorzystując wiele domen o różnych rozszerzeniach.
Dla klientów lokalnych możesz dokonać rejestracji domeny krajowej oraz regionalnej waw.pl. Klientów korzystających z lekcji online możesz skierować na domenę specjalną w ramach której prowadzisz kursy – .online lub .academy. A jeśli zechcesz uczyć również osoby będące na emigracji w Wielkiej Brytanii zarejestruj domenę .uk
4 najważniejsze powody, dla których warto rozważyć posiadanie więcej niż jedną nazwę domeny
Powyższy scenariusz nie jest jedynym, który przemawia za posiadaniem kilku nazw domen internetowych. Te najważniejsze zostawiłem dla Ciebie na deser i zebrałem wraz z całym podsumowaniem w jednym miejscu.
1. Błędy językowe, literówki, trudne do zapamiętania wyrazy
Jeżeli Twoja domena posiada nietypowe, rzadko spotykane słowa, litery lub znaki diaktryczne rozważ zakup dodatkowej domeny, która będzie skrótowo powiązana z Twoją marką. Dzięki temu nie narazisz się problemy z prawidłową pisownią Twojej domeny, a przecież wszyscy użytkownicy mogą popełniać błędy podczas pisania zasłyszanej nazwy.
Dodatkowo posiadanie domeny zawierającej typowe literówki, może pomóc uchronić Cię przed podszywaniem się pod Twoją markę lub skierowanie użytkownika na stronę konkurencyjną. Ciekawym przykładem jest domena “pszne.pl” będąca przykładem literówki. Nie jest ona co prawda wykorzystywana do budowy strony internetowej, a zawiera jedynie przekierowanie do sklepu internetowego. A mogłaby przecież skierować użytkownika popełniającego literówkę do portalu pozwalającego zamówić pyszny obiad 🙂
Podpowiadamy: Nawet duzi gracze tacy jak Google i Amazon nie są właścicielami wszystkich możliwych błędów ortograficznych w swoich nazwach. Takie zabezpieczenie niesie ze sobą duże koszty utrzymania wielu nazw domen oraz jest trudne do wychwycenia każdej literówki. Aby ograniczyć ilość zakupionych na ten cel domen możesz wykorzystać narzędzia analityczne, które podpowiedzą Tobie, z jakich wyszukań kierowane są osoby na Twoją stronę.
2. Chroń swoją markę w internecie
Kradzież marki, podszycie się pod nią może być równie bolesne co kradzież tożsamości w internecie. Bardzo często atakujący cybersquatterzy szukają nazw domen, które są związane z innymi – niekonieczne dużymi markami. Dzięki nim mogą zbudować stronę łudząco podobną do Twojej, aby następnie wykorzystać ją do kradzieży danych osobowych lub wyłudzeń. Grozi to poważnym zniszczeniem reputacji Twojej marki.
Dobrą praktyką w celu ochrony przed tego typu atakami phishingowymi jest zakup kilku domen z wieloma końcówkami – najlepiej tymi popularnymi. Ograniczysz w ten sposób możliwość zakupu domeny z Twoją nazwą marki przez nieuczciwe osoby.
Podpowiadamy: Pamiętaj, wykupionych w ten celu dom nie musisz wykorzystywać do budowy kolejnych stron internetowych. Wystarczy skierowanie ich na Twoją stronę docelową.
3. Prowadź bezpieczną ekspansję
Jeżeli chcesz dotrzeć do nowych klientów spoza Twojego kraju rozważ zakup dodatkowych domen regionalnych i krajowych. Daj poznać się nowym odwiedzającym jako firma działająca lokalnie — szczególnie jeżeli planujesz przy tym otworzyć dodatkowe oddziały swojej firmy.
Jak już wspomniałem dobrym pomysłem może być wykorzystanie domeny europejskiej — pokażesz nią, że jesteś otwarty na nowych klientów z Unii Europejskiej. Zaoszczędzisz również środki pieniężne — zakup jednej domeny, jest dużo tańszy niż zakup kilku domen dla poszczególnych krajów, a nic nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować wielojęzyczną stronę co pokazaliśmy w naszych artykułach.
4. Nowy produkt może być nową marką
Stworzenie nowego produktu w ramach nowej marki może być świetnym posunięciem marketingowym. Szczególnie, kiedy nowy produkt kierujesz do konkretnej grupy odbiorców dla których chcesz zbudować zupełnie inne skojarzenia z produktem, niż te które posiadasz już w swoim portfolio. W takim działaniu skorzystaj z nowych rozszerzeń domen, podkreślając charakter i nieszablonowość Twojego pomysłu.
Podsumowanie
Jeżeli posiadasz już tradycyjną domenę warto rozważyć zakup dodatkowych domen z nowymi rozszerzeniami. Dzięki nim możesz wyróżnić się na tle swojej konkurencji oraz podkreślić charakter swojej działalności. Z nowych domen zaczyna korzystać coraz więcej znanych i rozpoznawalnych firm. Warto więc zastanowić się nad ich rejestracją już teraz, póki dostępnych jest jeszcze wiele nowych nazw domen. Zadbaj w ten sposób również o bezpieczeństwo swojej marki i uchroń się przed cybersquattingiem. W zenbox posiadamy ponad 700 rozszerzeń domen — aby je sprawdzić i zarejestrować nowe domeny zajrzyj na nasza stronę.