Przetestuj nasz hosting
bezpłatnie przez 14 dni.

Hosting www

649 zł

49za pierwszy rok

Pomoc/Baza wiedzy
WordPress:

Jak utworzyć Staging Site

Staging site to inaczej testowa wersja strony, na której możemy bezpiecznie wprowadzać zmiany w strukturze witryny przed wdrożeniem ich w wersji docelowej serwisu.

Funkcja stagingu jest świetnym rozwiązaniem, jeżeli nie masz pewności jak zachowa się Twoja aplikacja podczas aktualizacji lub po wprowadzeniu nowych rozwiązań. Jeżeli coś pójdzie nie tak to istnieje szansa, że Twoja strona ulegnie awarii i nie będzie się prawidłowo wyświetlać. Warto więc wszelkie prace wykonać w bezpiecznym środowisku testowym.

Awaria strony może spowodować, że nowo odwiedzający użytkownicy zniechęcą się do niej. W skrajnych przypadkach konieczne będzie przywrócenie strony z kopii zapasowej co w efekcie wydłuża sam czas przywrócenia działającej witryny. Niewykluczone, że w takiej sytuacji utracone zostaną również wcześniej wykonane zmiany, przez co konieczne będzie ich ponowne wprowadzenie. 

Jak wykonać testową kopię witryny

1. W celu utworzenia kopii witryny zaloguj się do Panelu Klienta, a następnie przejdź do menu Hosting oraz Aplikacje

2. Po przejściu do menu Aplikacje zobaczysz zainstalowane aplikacje w ramach Twojej usługi hostingowej.

Uwaga: Jeżeli w zakładce Aplikacje nie widzisz żadnych zainstalowanych systemów CMS, oznacza to, że najpewniej Twoje Aplikacje zostały zainstalowane ręcznie. W takiej sytuacji zaimportuj swoją stronę jako aplikacje do Installatrona. Proces ten opisaliśmy w tym poradniku.

3. Przed przystąpieniem do klonowania upewnij się, że wszystkie pliki, które chcesz przenieść są zaimportowane w aplikacji Installatron. W tym celu naciśnij przycisk Zobacz/edytuj szczegóły

następnie przejdź do zakładki Pliki i tabele. 

Domyślnie Installatron sam zaproponuje oraz wybierze listę plików, która jest związania z wybraną instalacją WordPress. Jeżeli jednak potrzebujesz przenieść dodatkowe katalogi lub pliki zaznacz je w tym miejscu.

Upewnij się, że pliki skryptu WordPress są zaznaczone, jeżeli jednak chcesz przenieść wszystkie pliki w obrębie domeny wówczas skorzystaj z przycisku Wszystko na samym końcu listy 

Poniżej znajduje się również lista tabel do bazy danych, upewnij się, że wszystkie są oznaczone, w innym przypadku również skorzystaj z przycisku Wszystko.

4. Jeżeli wszystkie pliki, które chcesz skopiować do staging site są oznaczone, możesz przejść do przeniesienia swojej aplikacji. W tym celu naciśnij przycisk klon.

5. Następnie należy wybrać lokalizację dla naszej testowej wersji strony.

Podpowiadamy: Kopię witryny możesz stworzyć nawet w katalogu w swojej domenie. Zalecamy jednak utworzenie kopii w osobnej domenie lub w subdomenie, aby aplikacje były od siebie odseparowane. W bazie wiedzy posiadamy poradnik opisujący dodanie nowej domeny do panelu zenbox.

Wybierz odpowiednią domenę a następnie zaznacz opcję “Create a Staging site?”.

Uwaga: W przypadku gdy nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem, pozostaw opcję Zarządzanie bazą oraz Zarządzanie Ustawienia bez zmian.

Po wybraniu odpowiedniej domeny dla swojej testowej wersji witryny, przejdź na dół strony a następnie naciśnij przycisk Klon

6. Po naciśnięciu przycisku Klon nastąpi automatyczne tworzenie testowej wersji witryny w wybranej przez nas lokalizacji. 

Podpowiadamy: Czas klonowania witryny zależny jest od wielkości danej aplikacji, ilości plików oraz wielkości bazy danych. Sama operacja może trwać od kilku do kilkunastu minut. 

7. Jeżeli wszystko odbyło się prawidłowo to po sklonowaniu aplikacji powinna pojawić się następna pozycja w naszym Menu Aplikacje.

Od tej chwili możesz zacząć pracę na testowej wersji swojej strony bez obawy, że jakiekolwiek działania uszkodzą Twoją główną witrynę. 

Synchronizacja zmian testowej witryny z produkcyjną witryną

Po ukończonych pracach z witryną testową oraz naprawie ewentualnych problemów możemy synchronizować wszystkie zmiany z docelową wersją Twojej strony. 

Aby wykonać synchronizację danych pomiędzy instalacjami WordPress postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

1. W celu synchronizowania zmian przejdź ponownie do Panelu Klienta, a następnie przejdź do menu Hosting oraz Aplikacje

2. Naciśnij przycisk Synchronizacja przy domenie źródłowej. W naszym przypadku jest to domena1.stronazen.pl. 

3. W następnym kroku wybierz z listy utworzoną wcześniej testową wersję witryny.

Domyślnie Installatron oznaczy wszystkie pliki aplikacji WordPress oraz tabele w bazie danych, jednak jeżeli chcesz zsynchronizować dodatkowe katalogi lub pliki, wówczas oznacz je w sekcji Przeznaczenie lub skorzystaj z przycisku Wszystko.

Uwaga: Synchronizacja danych pomiędzy stroną testową a stroną produkcyjną obejmuje wszystkie tabele w bazie danych dokonując ich nadpisania. Dlatego w przypadku, jeżeli prowadzisz sklep internetowy dane dotyczące zamówień, klientów oraz stanów magazynowych mogą zostać napisane.

Po wybraniu strony tesetowej należy przejść na sam dół strony oraz nacisnąć przycisk Synchronizuj.

Po kliknięciu przycisku, wszystkie zmiany wykonane na naszej testowej kopii zostaną synchronizowane z istniejącą już produkcyjną wersją strony.

W przypadku problemów skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta.

Często zadawane pytania

Co zrobić, aby nie zostały nadpisane moje zamówienia oraz konta moich klientów we wtyczce WooCommerce?

Podczas synchronizacji wersji testowej strony z wersją produkcyjną, skrypt dokonuje automatycznej synchronizacji oraz nadpisania tabel w bazie danych. W przypadku, kiedy podczas pracy w wersji testowej, na Twoim sklepie zostaną złożone nowe konta klientów oraz zamówienia w trakcie synchronizacji możesz je utracić.

W takiej sytuacji możesz wyłączyć odpowiednie tabele w konfiguracji stagingu, tak aby nie były synchronizowane z wersją produkcyjną sklepu. W tym celu przejdź do ustawień wersji testowej witryny oraz wybierz zakładkę Pliki i tabele.

Następnie z dostępnej listy tabel baz danych odszukaj tabele związane z WooCommerce:

  • woocommerce_order_items – zawiera pozycje, które są powiązane z zamówieniami
  • wp_woocommerce_order_itemmeta – zawiera metadane dla pozycji w zamówieniach
  • wp_wc_order_stats – tabela odpowiedzialna za złożone zamówienia
  • wp_wc_reserved_stock – tabela odpowiedzialna za stany magazynowe
  • wp_users – tabela zawierająca listę użytkowników
  • wp_usermeta – tabela zawierające informacje o użytkownikach
  • wp_woocommerce_sessions – przechowuje dane sesji klienta oraz koszyki

Aby wyłączyć ich synchronizację odznacz się na liście oraz zapisz zmiany:

Co zrobić, aby nie zostały nadpisane moje komentarze we wpisach?

W sytuacji, kiedy korzystasz z domyślnego systemu komentarzy dla WordPress, wszystkie dane przechowywane są w bazie danych. W przypadku, kiedy podczas pracy w wersji testowej strony, na Twoim blogu zostaną dodane nowe komentarze dla wpisów, w trakcie synchronizacji możesz je utracić.

W takiej sytuacji możesz wyłączyć odpowiednie tabele w konfiguracji stagingu, tak aby nie były synchronizowane z wersją produkcyjną sklepu. W tym celu przejdź do ustawień wersji testowej witryny oraz wybierz zakładkę Pliki i tabele.

Następnie z dostępnej listy tabel baz danych odszukaj tabele związane z WooCommerce:

  • wp_comments – zawiera listę wszystkich komentarzy
  • wp_commentmeta – zawiera informacje na temat dodanych komentarzy

Aby wyłączyć ich synchronizację odznacz się na liście oraz zapisz zmiany: