BLOG
Porady - 13 października 2025 21:13 Autor: Dawid Kubiak-Gałecki

Optymalizacja WooCommerce

Dlaczego optymalizacja WooCommerce jest kluczowa?

WooCommerce to niezwykle elastyczna i popularna wtyczka sklepu internetowego w WordPress. Pozwala dodać koszyk, obsługę płatności, zarządzanie produktami – niemal wszystko, czego potrzebuje sklep online, ale ta elastyczność ma swoją cenę: wydajność. W miarę rozwoju sklepu, dochodzi co raz więcej produktów, klientów a wraz z tym rośnie liczba zapytań do bazy danych, wtyczek – sklep potrafi zwolnić.

Jeśli Twój sklep jest hostowany na serwerze LiteSpeed Serwer (tak jak w naszej ofercie) – posiadasz ogromny atut, który można wykorzystać. Dzięki niemu optymalizacje, które dla innych wymagałyby skomplikowanych zabiegów, stają się prostsze, bardziej skuteczne i bezpieczniejsze.

LiteSpeed Cache – serce optymalizacji WooCommerce

Jeśli hosting działa na silniku LiteSpeed, to najlepszym wyborem do przyspieszania działania sklepu jest wtyczka LiteSpeed Cache. Choć brzmi to jak kolejna wtyczka cache, to działa ona inaczej – komunikuje się bezpośrednio z serwerem, co pozwala osiągnąć lepsze efekty niż rozwiązania pośrednie.

W praktyce oznacza to, że większość stron statycznych (strona główna, kategorie, opisy produktów) można zaserwować z pamięci podręcznej, a jednocześnie dynamiczne elementy (takie jak np. koszyk, zamówienia) pozostaną funkcjonalne.

HPOS – nowy model przechowywania zamówień, lepsza wydajność

Standardowe wersje WooCommerce do tej pory zapisywały wszystko w tabeli „wp_posts” (produkty, zamówienia, a nawet sesje!). To rozwiązanie działało, ale przy rosnącej liczbie zamówień generowało niemałe obciążenie bazy danych.

W odpowiedzi pojawiło się HPOS (High-Performance Order Storage) – mechanizm, który przenosi zamówienia do specjalnych, dedykowanych tabel (nie w strukturze wp_posts). Dzięki temu operacje na zamówieniach są lżejsze i szybciej wykonywane oraz eksporty, filtry i raporty działają sprawniej przy dużej ilości danych.

Włączenie HPOS zawsze warto mieć włączone, szczególnie jeśli Twój sklep ma dziesiątki lub setki zamówień dziennie, jednakże trzeba się upewnić, że posiadane wtyczki i integracje obsługują ten tryb poprawnie! Tryb HPOS może się wyłączyć sam z siebie, jeśli np. posiadamy starą wersję wtyczki, która nie jest już obsługiwana.

Mniej wtyczek = mniej problemów

Im mniej zewnętrznych wtyczek, tym sklep ma mniejsze ryzyko opóźnień konfliktów i zużycia zasobów. Nawet wtyczki, które pozornie nic nie robią dla użytkownika, często uruchomiają skrypty w tle, CRONy sprawdzają licencję, czy nawet wywołują zapytania do bazy.

Jak podejść do ograniczenia liczby wtyczek? Poniżej przedstawiam Tobie 3 proste kroki!

  1. Przeanalizuj wszystkie aktywne wtyczki – czy wszystkie wtyczki są naprawdę niezbędne do funkcjonowania sklepu?
  2. Odinstaluj wszystko, co nie jest używane lub jest eksperymentalne.
  3. Nigdy nie używaj równocześnie kilku wtyczek Cache.

Mniej komponentów = mniejsze obciążenie + większa stabilność + łatwiejsze utrzymanie witryny

Optymalizacja bazy danych

Sklep oparty o WooCommerce z czasem gromadzi wiele tymczasowych danych, które nie są potrzebne do codziennego działania, ale obciążają bazę danych. Regularne „porządki” w bazie to klucz do utrzymania wydajności – warto co jakiś czas (np. raz w tygodniu lub w miesiącu) przeprowadzić następujące działania:

  1. usunąć stare sesję i transients
  2. wyczyścić tabele związane z zadaniami
  3. zoptymalizować tabelę MySQL

Jeśli używasz LiteSpeed Cache, to posiada on własny moduł do czyszczenia bazy, w który warto zajrzeć. Jeśli nie, pomocne będą wtyczki typu „WP Optimize” bądź „Advanced Database Cleaner”.

CDN – Content Delivery Network

Nie wszystko musi być serwowane z Twojego serwera głównego. Obrazy, style CSS, pliki JS – te elementy świetnie nadają się do rozproszonego serwowania z sieci CDN. Dzięki temu użytkownicy z różnych regionów świata dostają zasoby z najbliższego punktu CDN, serwer nie jest pod obciążeniem bo nie obsługuje każdego statycznego żądania.

W praktyce najczęściej stosowanym CDN jest Cloudflare, który oferuje darmowy plan i jego integracja z naszą usługą hostingową została opisana w tym artykule.

Sprawdź efekty – PageSpeed Insights

Po wprowadzeniu optymalizacji przychodzi moment, aby zbadać efekt. PageSpeed Insights to świetne narzędzie, które analizuje wydajność Twojego sklepu i wskazuje konkretne błędy (np. zbyt duże zdjęcia, zasoby blokujące renderowanie).

Dzięki powyższym działaniom sklep może działać zauważalnie szybciej, co przekłada się na lepsze doświadczenie klienta.

Autor:

Dawid Kubiak-Gałecki

Pasjonat technologii i miłośnik dobrej kawy. Zawsze gotów pomóc, z kubkiem kawy w dłoni i spokojem prawdziwego mnicha. Po godzinach można go spotkać na siłowni lub w świecie gier.

Może ci się spodobać również

Porady - 9 października 2025 9:24

Klonowanie WordPress za pomocą wtyczki Duplicator

Podstawowym i zalecanym sposobem klonowania strony opartej na WordPress w Zenbox jest skorzystanie z opcji Klonowanie dostępnej w sekcji Aplikacje (Installatron) (Jak wykonać klona strony opartej o WordPress za pomoca Installatrona). Narzędzie to w większości przypadków działa sprawnie i pozwala szybko przenieść stronę pod nowy adres. Zdarza się jednak, że podczas procesu mogą wystąpić błędy […]

Więcej →

Rocket
WordPress - 23 czerwca 2025 16:02

Jak testować szybkość strony na WordPress?

Krótki czas wczytywania strony jest bardzo ważny dla pozytywnych doświadczeń użytkowników, a także pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W tym artykule przedstawimy popularne narzędzia do testowania czasu wczytywania, które mogą być pomocne w pracach optymalizacyjnych. Dlaczego ważny jest czas wczytywania strony na WordPress? Długi czas wczytywania strony może zniechęcić użytkowników do jej przeglądania. W dzisiejszych […]

Więcej →

Laptop i ręce człowieka z nakładką tarczy.
Porady - 17 kwietnia 2025 12:28

Zero Trust Security w WordPress: Jak zabezpieczyć stronę przed nieautoryzowanym dostępem?

Bezpieczeństwo stron internetowych to temat, który nigdy nie traci na znaczeniu. W dobie rosnącej liczby ataków hakerskich, wycieków danych i zagrożeń typu brute force, tradycyjne podejście do ochrony stron WordPress może nie być wystarczające. Właśnie dlatego coraz więcej firm i administratorów stron internetowych wdraża model Zero Trust Security. Czym różni się Zero Trust od klasycznych […]

Więcej →