Newsletter jest jedną z form reklamy z której możesz skorzystać prowadząc swoją stronę lub sklep w Internecie. Na ogół w Internecie dostępne metody reklamowe wymagają skorzystania z dodatkowych środków finansowych, przykładowo kampanie w Google czy na Facebooku, jednak w ramach nowego artykułu przybliżę Ci rozwiązanie zupełnie darmowe i bardzo proste do wdrożenia.

W tym poradniku dowiesz się:
  • Co to jest newsletter?
  • Jak dodać newsletter na stronie internetowej?
  • Jakie przykładowe wtyczki wykorzystać?
  • Jakie ustawienia pocztowe umożliwiają wysyłkę?

Co to jest newsletter?

Newsletter, tłumacząc kolokwialnie to list z nowościami, najczęściej wysyłany do użytkowników lub klientów, którzy już skorzystali z Twoich usług. Ich adresy e-mail figurują w bazie danych strony, co umożliwia masową wysyłkę utworzonych wiadomości.

Dla mniej zaawansowanych użytkowników zalecamy pobranie i instalację odpowiedniej wtyczki obsługującej tworzenie i wysyłkę takich wiadomości. Przykładowe darmowe wtyczki, które do takiego celu można wykorzystać to MailPoet, Newsletter oraz WP Forms Lite – można je pobrać bezpośrednio ze strony producenta lub repozytorium WordPress.

Podpowiadamy: Proces instalacji wtyczek WordPress opisany jest w naszej bazie wiedzy. Instalacji dokonywać można zarówno jako archiwum ZIP jak i z poziomu zaplecza WordPress

Jak uruchomić newsletter na stronie opartej o WordPress?

W celu rozpoczęcia pracy z newsletterem na swojej stronie konieczne jest zarówno zainstalowanie odpowiedniej wtyczki w ramach Twojej strony jak również utworzenie lub skorzystanie z konta pocztowego. Nasze usługi hostingowe zapewniają możliwość utworzenia nowych skrzynek pocztowych w ramach zakupionej przestrzeni w chmurze.

Dodawanie nowych kont pocztowych jest banalnie proste oraz opisane w naszej bazie wiedzy w tym miejscu. Tak utworzone konto powinno być od razu aktywne i gotowe do działania.

Weryfikacja konfiguracji pocztowej

W międzyczasie warto jednak upewnić się, że domena z której korzystamy jest skierowana na nasze serwery MX. W innym przypadku konto pocztowe może nie działać prawidłowo. Sprawdzanie rekordów jest wyjątkowo proste, w Internecie dostępne są darmowe narzędzia pozwalające wykonać tę czynność. W przypadku WhatsMyDNS wystarczy z rozwijanej listy wybrać typ rekordu, czyli MX oraz podać docelową nazwę domeny.

rekordy MX domeny

Dodatkowo, jeśli Twoja domena skierowana została na zewnętrzne serwery DNS i posiada poprawne rekordy MX, warto zwrócić uwagę na rekordy autoryzacyjne SPF. Ten mechanizm odpowiada za niejako pozwolenie na wysyłkę z serwerów zenbox co zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko podszycia się pod tą domenę w mailu oraz na dostarczalność. Większość systemów pocztowych wymaga takiego zabezpieczenia, w innym przypadku wysyłka nie będzie możliwa.

rekordy TXT domeny

Gdy mamy pewność, że nasza domena kieruje na serwery zenbox, możemy przystąpić do konfiguracji wybranej wtyczki.

Podpowiadamy: Oczywiście istnieje możliwość korzystania z kont pocztowych dla domeny, która kieruje na zewnętrzne serwery pocztowe, wówczas konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie docelowego adresu pocztowego wedle zaleceń usługodawcy.

Konfiguracja wtyczki wysyłkowej WP Mail SMTP

Dla przykładu omówimy konfigurację jednej z najpopularniejszych wtyczek, czyli Newsletter

Pierwszym krokiem jest oczywiście instalacja wtyczki  Newsletter, oraz co ważne osobnej wtyczki do wysyłki wiadomości poprzez SMTP, dla przykładu użyjemy WP Mail SMTP. Pozwoli nam to na wysyłanie wiadomości bezpośrednio poprzez serwery pocztowe, co jest zdecydowanie prostsze niż napisanie skryptu wysyłkowego PHP mail().

  1. Przechodzimy zatem do zakładki Settings wtyczki.
menu wtyczki wysyłkowej
  1. Następnie wpisujemy dane naszej nowo utworzonej lub używanej już skrzynki pocztowej w zenbox. Ważne jest tutaj zaznaczenie opcji Force From Email oraz Force From Name, wówczas wymusi to nadpisanie ustawień wysyłki innych wtyczek.
ustawienia wysyłki
  1. Kolejnym krokiem jest wybranie usługi za pomocą której wysyłane będą wiadomości, w tym przypadku jest to opcja Other SMTP, dzięki czemu będziemy mogli skonfigurować naszą skrzynkę z zenbox.
konfiguracja SMTP
  1. W końcowym etapie zajmiemy się ustawieniem wysyłki wiadomości poprzez serwer SMTP zenbox. Wprowadzane dane muszą zgadzać się z tymi, których używa skrzynka, na dobrą sprawę poniższe pole można traktować jako klient pocztowy, zatem konfigurowany jest podobnie.
dalsza konfiguracja SMTP

Poprawne ustawienie przykładowej wtyczki Newsletter

  1. Gdy zakończyliśmy ustawianie naszego systemu wysyłki, pora przejść do clou programu, jakim jest utworzenie pierwszej wiadomości biuletynu. Przejdźmy zatem do menu ustawień wtyczki oraz zakładki Newsletters.
menu wtyczki newsletter
  1. Dalej przystępujemy do dodania nowego szablonu.
przycisk tworzenia newsletterów
  1. Oraz wyboru przykładowej wersji demo, wtyczka zapewnia kilka wersji różnych biuletynów do konkretnych celów. Dla przykładu wybiorę Simple Call To Action.
wybór formularza
  1. Utworzenie w ten sposób pierwszego formularza jest zaskakująco banalne, kiedy wtyczka daje nam możliwość użycia demo 🙂 To pole pozwoli nam również na uzupełnienie tematu wysyłanego newslettera oraz nazwę wyświetlaną po stronie skrzynki odbiorczej.
tworzenie wiadomości newslettera
  1. Zapisujemy naszą stronę poprzez kliknięcie przycisku Zapisz i gotowe 🙂
  1. Oczywiście można z poziomu tej zakładki wysłać testowy e-mail za pomocą poniższego przycisku.
testowanie wysyłki
  1. Testowa wiadomość powinna wyglądać w ten sposób:
przykładowa wiadomość newslettera

Dodatkowe funkcje wtyczki Newsletter

Wtyczka Newsletter posiada możliwość rozszerzania funkcjonalności o różne moduły producenta. Aby móc korzystać z dodatkowych funkcji konieczne jest pobranie Addons Manager z poziomu ustawień wtyczki i zakładki Newsletter > Dodatki.

dodatkowe funkcje

Należy pobrać moduł poprzez kliknięcie w Download Addons Manager oraz zainstalowanie pobranej paczki poprzez Install oraz wybranie pliku z listy eksploratora.

Aby móc pobierać dodatkowe moduły, należy utworzyć konto na stronie producenta, można to oczywiście wykonać poprzez panel ustawień wtyczki.

tworzenie konta

Po utworzeniu konta wystarczy przejść ponownie do menu addonów oraz wybrać opcję Get a free license dla interesującego nas modułu. Poniżej zamieszczam przykładowy moduł, który integruje użytkowników zarejestrowanych na stronie z bazą danych adresów e-mail newslettera.

przykładowy addon

Podsumowanie

Wykorzystanie biuletynów na swojej stronie lub w swoim internetowym sklepie może zwiększyć zaangażowanie użytkowników i zwrócić ich uwagę na nowości oraz zmiany. Nie jest to metoda inwazyjna, gdyż pozwala na rezygnację poszczególnych odbiorców w bardzo prosty sposób z uczestnictwa w takim biuletynie.

Pragnę również zaznaczyć, że bardzo ważną kwestią w krajach europejskich i Polsce jest RODO. Pamiętaj, aby Twoje formularze były zgodne z wszystkimi rozporządzeniami oraz prawem, pozwoli Ci to na uniknięcie nieprzyjemności związanych z brakiem zgodności.

W miarę nauki oraz doświadczenia w korzystaniu z tej funkcjonalności odkryjesz nowe możliwości, co koniec końców pozwoli na lepsze zarządzanie stroną oraz generowanie ruchu.

Skontaktuj się z nami 🙂

W razie napotkania jakichkolwiek problemów z wysyłką lub konfiguracją pocztową newslettera, nie krępuj się i skontaktuj się z nami pod adresem kontakt@zenbox.pl lub za pomocą panelu pomocowego. 🙂

Autor:

Maciej Ignacyk

Może ci się spodobać również

WordPress - 13 września 2022 13:11

Czat na stronie internetowej – jak uruchomić Live Chat w WordPress?

Czat na stronie internetowej pozwala na sprawny i szybki kontakt z klientem. Dzięki niemu odwiedzający Twoją stronę może w szybki sposób otrzymać odpowiedź na nurtujące pytania bez konieczności wypełniania formularza kontaktowego. W dzisiejszym artykule pokażemy Tobie jak skonfigurować taki czat na Twojej stronie WordPress.

Więcej →

Porady - 26 sierpnia 2022 9:50

Jak utworzyć kopię zapasową WordPress?

W Zenbox kopie zapasowe są wykonywane automatycznie 4 razy dziennie i utrzymywane przez 7 dni. Gdy Twoja strona ulegnie awarii, możesz przywrócić kopię plików i/lub bazy danych w Panelu Klienta. Co jednak w sytuacji, jeśli do awarii doszło więcej niż 7 dni temu?

Więcej →

płatności woocommerce
Porady - 2 sierpnia 2022 10:42

Jak zintegrować WooCommerce z bramkami płatności?

W poprzednim artykule pokazaliśmy Ci, w jaki sposób możesz stworzyć swój własny sklep internetowy oraz przeszliśmy przez jego podstawową konfigurację. Przyszedł czas na uruchomienie płatności w Twoim sklepie. Pokażemy Ci krok po kroku, w jaki sposób uruchomić płatności WooCommerce online oraz te za pobraniem. 

Więcej →