Jak już wiemy z poprzednich artykułów, termin user experience powstał w latach 70 ubiegłego wieku, ma zatem naprawdę długą tradycję. Jak trafnie zauważa Wikipedia „okazało się, że aby ludzie mogli korzystać z komputera osobistego (PC), należy zaprojektować go tak, żeby nie odzwierciedlał logiki maszyny, tylko logikę człowieka. Powoli łączono więc dyscypliny psychologii poznawczej z inżynierią.”
Wiele dekad badań i prac nad rozwojem UX pozwoliło opracować sprawdzone i skuteczne praktyki w zakresie projektowania zorientowanego na użytkownika. I o tych właśnie praktykach porozmawiamy dziś 🙂
- Czym są dobra praktyki w UX
- Omówienie 10 zasad
- Podsumowanie
10 najlepszych praktyk w projektowaniu UX
Pomimo długiej historii i dynamicznego rozwoju, UX to dziedzina, która wciąż podlega stałym zmianom i ulepszeniom. Wszystko po to, aby sprostać potrzebom użytkowników i klientów.
Istnieje jednak kilka podstawowych zasad, które każdy projektant czy osoba planująca projektowanie usługi czy produktu powinna znać i stosować.
Wyobraź sobie te zasady, jako najlepsze praktyki tworzenia wyjątkowych wrażeń użytkownika.
Ustal proces projektowania UX
Zanim rozpoczniesz projektowanie swojego produktu lub usługi, dokładnie zaplanuj cały proces. Na początek zapoznaj się z całą ścieżką, jaką pokonać będzie musiał użytkownik. Może do tego celu posłużyć się badaniami jakościowymi i ilościowymi. Pamiętaj również, że projektowanie UX jest procesem iteracyjnym, polega zatem na powracaniu do każdego z kroków podczas prac nad produktem.
Zadbaj o stronę główną
Strona główna to wizytówka i przewodnik po Twojej usłudze czy produkcie. Będzie to pierwsze miejsce w jakie trafi użytkownik, zadbaj zatem w tym przypadku szczególnie o UX. Strona główna powinna wyjaśniać dokładnie czym i po co jest produkt, jak poruszać się po stronie i jak korzystać z dostępnych funkcji.
Prostota i spójność są ważne
Pamiętaj o złotej zasadzie projektowania – mniej znaczy więcej. Kiedy użytkownicy trafiają na Twoją stronę internetową, w kilka chwil są w stanie, nieświadomie ocenić jej UX. Jeżeli strona jest „zapaćkana” niepotrzebnymi detalami, nieczytelna, zbyt dynamiczna – nie będzie dla użytkownika przyjazna. Zadbaj również o spójność, zarówno treści i obrazów, jak i komunikatów czy funkcjonalności.
Starannie projektuj formularze
Według badań użyteczności, przeciętny formularz płatności w sklepie internetowym posiada niemal 12 pól do wypełnienia, a użytkownicy…nienawidzą tego robić. Zaplanuj zatem formularze ostrożnie, unikaj niepotrzebnych pól i nie zmuszaj użytkownika do przewijania. To samo badanie wykazało, że większość witryn mogłaby bez szkody zmniejszyć liczbę pól nawet o 60%.
Dostępność jest ważna!
O dostępności mogliście przeczytać już na naszym blogu. Temat jest bardzo ważny, nie tylko z punktu widzenia wartości i konwersji marki, ale przede wszystkim ze względów etycznych. Niestety, jest to kwestia nadal niedoceniana i ignorowana – ponad 90% badanych witryn sklepów internetwocy posiada problemy z dostępnością.
Oprócz tego, że jest to właściwa rzecz do zrobienia, Twoja firma może mieć kłopoty, jeśli nie będziesz przestrzegać standardów dostępności. W wielu krajach przestrzeganie przepisów dotyczących dostępności jest prawnie wymagane.
Wykonuj testy
Pamiętaj o testowaniu. Testujemy nie tylko gotowy projekt, ale również projekt w fazie budowy oraz gotowe i działające produkty. Pozwala to na wyłapanie potencjalnych problemów na każdym etapie funkcjonowania produktu. Nie bójmy się testów i zadbajmy o ich regularne wykonywanie – użytkownicy na pewno będą wdzięczni 🙂
Ułatwiaj nawigację
Nawigacja na stronie internetowej czy w aplikacji powinna pokazywać użytkownikowi: gdzie i po co jest, co zawiera witryna, jak znaleźć to czego użytkownik szuka i jak korzystać z produktu. Nawigacja powinna być przemyślana i intuicyjna. Dla użytkownika nie ma nic bardziej frustrującego niż bezskuteczne poszukiwanie czegoś, czego potrzebuj.e
Pamiętaj o UX w wersji mobilnej
Na pewno wiesz, że już ponad połowa ruchu na stronach internetowych odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Zadbaj zatem o responsywność swojego produktu tak, aby strona czy aplikacja dobrze i szybko działała na każdym urządzeniu.
Filtrowanie produktów
Jeśli projektujesz lub prowadzisz sklep internetowy, dobrze zaplanuj opcję filtrowania produktów na stronie. Ma to związek z jedną z poprzednich zasad, ale w przypadku sklepów internetowych ma znaczenie kolosalne – ludzie nie lubią bezskutecznie szukać, a jeśli nie mogą znaleźć produktu na Twojej stronie, poszukają na innej. Ułatw zatem użytkownikowi odszukanie wymarzonego produktu 🙂
Prosta realizacja transakcji
Prawie 20% użytkowników porzuca koszyk ze względu na zbyt skomplikowane i niezrozumiałe procesy płatności. Wydawałoby się, że jest to rzecz oczywista, ale warto zadbać o to, aby użytkownik czuł się komfortowo podczas wydawania swoich pieniędzy. Wyjaśnij wszystko dokładnie, poprowadź przez proces unikaj błędów.
Podsumowanie
Powyższe praktyki pomogą Ci zbudować i utrzymać produkt, który będzie lubiany przez użytkowników, a ich sympatia, przywiązanie i lojalność wpłyną pozytywnie na konwersję. UX nie został bowiem stworzony wyłącznie dla zasady – przez lata udowodniono, że produkt łatwy i przyjazny lepiej i szybciej się sprzedaje.