BLOG
UX - 12 września 2024 10:07 Autor: Ola Gradowska

Dostępność w projektowaniu UX

Pojęcie dostępności w projektowaniu pojawia się coraz częściej w naszej przestrzeni publicznej, a nawet zaczyna być wyznacznikiem dobrego projektu. Czym zatem jest dostępność i dlaczego warto się nad nim pochylić podczas projektowania produktu? O tym przeczytacie w poniższym artykule.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Czym jest dostępność w projektowaniu?
  • Dlaczego warto zadbać o dostępność?
  • Z czym zmagają się użytkownicy?
  • Zasady WCAG
  • Podsumowanie

Czym jest dostępność w projektowaniu?

Accessibility czyli dostępność to takie projektowanie, które sprawia, że z gotowego produktu korzystać może jak największa liczba osób, niezależnie od ich indywidualnych wymagań, np. zdrowotnych. Choć dostępność łączy się zazwyczaj z koncentracją na osobach z niepełnosprawnościami, warto również zaznaczyć, że istotna jest także dla osób korzystających wyłącznie z urządzeń mobilnych lub takich, które nie posiadają dostępu do szybkiego internetu. Dostępność jest więc takim projektowaniem, które uwzględnia przeróżne utrudnienia, z jakimi mogą borykać się użytkownicy i takie, które te utrudnienia niweluje powodując, że korzystanie z produktu jest nie tylko możliwe, ale również w pełni fukcjonalne.

Dlaczego warto zadbać o dostępność?

Na pierwszym miejscu jest oczywiście empatyzacja w stosunku do użytkownika. Jak już wiemy z poprzednich artykułów projektowanie UX jest skoncentrowane na użytkowniku, a dostępność jest ważnym jego elementem. Staramy się zatem uwzględnić wszystkie ograniczenia z jakimi mogą spotkać się nasi użytkownicy, aby maksymalnie ułatwić im korzystanie z naszego produktu i osiąganie celu, jaki zakłada używanie produktu.

Jeżeli zaś o celu mowa, to oczywiście, im szersze będzie grono użytkowników, którym umożliwimy bezproblemowe korzystanie z produktu, tym więcej potencjalnych Klientów uda nam się pozyskać.

Dostępność jest zatem ważna nie tylko z poziomu czysto ludzkiego, ale również biznesowego.

Warto również pamiętać o ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, która wkrótce może dotyczyć również pozostałych podmiotów.

Z czym zmagają się użytkownicy?

Dostępność obejmuje szeroki zakres utrudnień, z jakimi mogą zmagać się użytkownicy – od wolnego internetu po poważne niepełnosprawności. Warto zatem pamiętać o nich wszystkich na etapie projektowania produktu.

Problemy ze wzrokiem

Najbardziej oczywistym w kontekście korzystania z produktów cyfrowych utrudnieniem są problemy ze wzrokiem. To właśnie ten zmysł jest najczęściej używany podczas przegladania internetu czy korzystania z aplikacji. Pamiętajmy zatem o odpowiednim doborze kolorystyki, możliwości ustawienia większego fontu czy zmiany kontrastu. Natomiast w przypadku osób niewidzących doskonałym narzędziem są syntezatory mowy.

Problemy ze słuchem

W kontekście problemów ze słuchem warto pamiętać, że utrudniają one korzystanie z materiałów multimedialnych. Jeśli zatem stosujemy np. filmy, warto zadbać o napisy, a w przypadku sygnałów dźwiękowych informujących na przykład o statusie systemu, pomyślmy o dodatkowym komunikacie wizualnym.

Niepełnosprawności ruchowe

W tym wypadku bierzemy pod uwagę nie tylko niepełnosprawności ruchowe, ale takie, które wynikają z chorób neurologicznych. Tacy użytkownicy mogą potrzebować dodatkowego wsparcia, na przykład w postaci specjalnych urządzeń lub rozwiązań.

Wiele mówi się również o wykluczeniu cyfrowym, zatem podczas projektowania naszej strony internetowej czy aplikacji pamiętajmy o tym, że nie każdy nasz potencjalny użytkownik dysponuje superszybkim internetem, a mniej czasem znaczy więcej 🙂

Zasady WCAG

WCAG czyli Web Content Accessibility Guidelines to zbiór zaleceń dotyczących tworzenia dostępnych serwisów internetowych. Standard WCAG składa się z poniższych punktów:

  1. Postrzegalność (ang. Perceivable) – informacje przedstawiane przez witrynę muszą być tak podane, żeby mogły zostać odebrane przez osoby z różnymi ograniczeniami (np. dodanie tekstu alternatywnego do obrazków dla osób niewidomych).
  2. Funkcjonalność (ang. Operable) – kontrolki i inne komponenty muszą być dostępne dla osób z różnymi ograniczeniami (np. osoby z ograniczeniami ruchowymi powinny być w stanie korzystać z klawiatury zamiast z myszki).
  3. Zrozumiałość (ang. Understandable) – informacje na stronie i jej obsługa powinny być możliwie zrozumiałe dla osób z niej korzystających (np. język witryny powinien być podany, żeby czytnik ekranu mógł odpowiednio odczytać stronę).
  4. Solidność (ang. Robust) – struktura i działanie strony powinno spełniać standardy odpowiednie dla zastosowanych technologii, co ma umożliwić długotrwałe funkcjonowanie strony. Czyli z jednej strony jest to np. odpowiednie zakańczanie i zagnieżdżanie tagów tam gdzie standard HTML tego wymaga. Z drugiej dla czytników ekranu ważne jest, żeby np. kontrolki formularzy miały określone stany (np. zaznaczony / niezaznaczony) i odpowiednie role (np. role=checkbox), co jest szczególnie ważne jeśli np. używa się własnych komponentów zamiast używać standardowych elementów (np. <span> zamiast <input type="checkbox">).
    (źródło Wikipedia)

Pamiętajmy, że dostępność to nie tylko zasięgi, sprzedaż i stosowanie się do zaleceń instytucji państwowych czy europejskich. Dostępność to przede wszystkim pamiętanie o wszystkich użytkownikach. To po prostu właściwe 🙂

Autor:

Ola Gradowska

Mniszka w BOK zenbox.pl. Autorka wielu publikacji w Internecie i prasie. W zenbox.pl od prawie 6 lat. Poza pracą w BOK, wspiera oraz rozbudowuje bazę wiedzy dla Klientów i Mnichów zenbox.pl. Dumna posiadaczka dyplomu z projektowania UX/UI. Prywatnie - nałogowo podróżuje, najczęściej w stronę słońca. W wolnych chwilach pochłania literaturę faktu w każdej formie, spaceruje z psem i gra w gry :)

Może ci się spodobać również

Porady - 13 października 2025 21:13

Optymalizacja WooCommerce

Dlaczego optymalizacja WooCommerce jest kluczowa? WooCommerce to niezwykle elastyczna i popularna wtyczka sklepu internetowego w WordPress. Pozwala dodać koszyk, obsługę płatności, zarządzanie produktami – niemal wszystko, czego potrzebuje sklep online, ale ta elastyczność ma swoją cenę: wydajność. W miarę rozwoju sklepu, dochodzi co raz więcej produktów, klientów a wraz z tym rośnie liczba zapytań do […]

Więcej →

Porady - 9 października 2025 9:24

Klonowanie WordPress za pomocą wtyczki Duplicator

Podstawowym i zalecanym sposobem klonowania strony opartej na WordPress w Zenbox jest skorzystanie z opcji Klonowanie dostępnej w sekcji Aplikacje (Installatron) (Jak wykonać klona strony opartej o WordPress za pomoca Installatrona). Narzędzie to w większości przypadków działa sprawnie i pozwala szybko przenieść stronę pod nowy adres. Zdarza się jednak, że podczas procesu mogą wystąpić błędy […]

Więcej →

Rocket
WordPress - 23 czerwca 2025 16:02

Jak testować szybkość strony na WordPress?

Krótki czas wczytywania strony jest bardzo ważny dla pozytywnych doświadczeń użytkowników, a także pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W tym artykule przedstawimy popularne narzędzia do testowania czasu wczytywania, które mogą być pomocne w pracach optymalizacyjnych. Dlaczego ważny jest czas wczytywania strony na WordPress? Długi czas wczytywania strony może zniechęcić użytkowników do jej przeglądania. W dzisiejszych […]

Więcej →