BLOG
UX - 19 września 2024 14:54 Autor: Ola Gradowska

Design thinking

Wbrew nazwie, Design Thinking nie jest używany wyłącznie przez projektantów. Stosowany jest również jako wsparcie metod nauczania, w literaturze i sztuce, nauce, inżynierii czy biznesie. Design Thinking bowiem pokazuje, jak rozwiązywać problemy w sposób kreatywny i innowacyjny, a także stosować techniki skoncentrowane na człowieku.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Czym jest Design Thinking?
  • 5 faz myślenia projektowego
  • Myśl nieszablonowo
  • Jak wykorzystać Design Thinking?

Czym jest Design Thinking?

Design thinking jest procesem koncentrującym się na empatyzowaniu z użytkownikiem. Mówiąc o procesie nieco upraszczamy sprawę, gdyż Design Thinking jest w istocie nowym sposobem myślenia, który dostarcza praktycznych metod na tworzenie innowacyjnych rozwiązań.

Żeby zrozumieć, na czym Design Thinking polega, musimy pamiętać o najważniejszych jego zasadach:

  • koncentracja i zainteresowanie ludźmi, dla których powstaje projekt
  • obserwacja i rozwijanie empatii wobec użytkowników
  • kwestionowanie problemów i założeń
  • eksperymentowanie i iteracja

5 faz myślenia projektowego

Aby zacząć pracować, projektować lub po prostu działać zgodnie z filozofią Design Thinking, konieczne jest zapoznanie się z tym, jak proces działa w praktyce. Design Thinking to proces, wbrew pozorom, prosty i łatwy do zrobienia. Składa się z 5 faz:

  1. Empatia
  2. Definiowanie problemu
  3. Generowanie pomysłów
  4. Budowanie prototypów
  5. Testowanie

Tych 5 prostych punktów sprawi, że rozwiązywanie problemów czy wprowadzanie innowacji będzie nie tylko efektywne, ale skupione na tym, aby spełnić oczekiwania użytkowników. Etapy te można wykonywać po kolei, powtarzać je lub działać równolegle. Warto również cofać się do wcześniejszych etapów i weryfikować zastosowane założenia.

Najważniejsze jest to, że proces jest iteracyjny i rozległy. Projektanci opierają się pokusie natychmiastowego przejścia do rozwiązania podanego problemu. Zamiast tego najpierw poświęcają czas na określenie, jaki jest podstawowy, fundamentalny (źródłowy) problem, który należy rozwiązać. Nie próbują szukać rozwiązania, dopóki nie ustalą rzeczywistego problemu, a nawet wtedy, zamiast rozwiązać ten problem, zatrzymują się, aby rozważyć szeroki zakres potencjalnych rozwiązań. Dopiero wtedy ostatecznie zbiegną się w swojej propozycji. Proces ten nazywa się „Design Thinking”

Don Norman, Rethinking Design Thinking

Myśl nieszablonowo

Stosowanie w praktyce Design Thinking rozwija myślenie nieszablonowe. Dzieje się tak, ponieważ proces koncentruje się na definiowaniu i rozwiązywaniu konkretnych problemów, które są wypadkową dokładnych badań i empatyzacji z użytkownikiem. Podczas pracy z Design Thinking szybko zauważysz, że wypracowujesz nowe metody myślenia, doskonalisz rozpoznawanie potrzeb użytkownika i uczysz się jak stawiać odpowiednie pytania.

Przekonasz się również, na etapie testowania, jak dużo może wnieść do procesu cofnięcie się do poprzednich etapów i ich ewaluacja – to proces iteracyjny, polegający na zapętlaniu kolejnych kroków, aż do uzyskania najlepszych efektów.

Jak wykorzystać Design Thinking?

Jak wspomniałam na początku, Design Thinking nie jest domeną wyłącznie projektantów, chociaż niektóre z wiodących marek na świecie, takie jak Apple, Google i Samsung, stosują tę metodę od dawna. Warto jednak również wspomnieć, że znane i cenione uniwersytety na całym świecie uczą powiązanych z Design Thinking metodologii — w tym Stanford, Harvard, Imperial College London i Srishti Institute w Indiach.

Możesz wykorzystać Design Thinking w zasadzie w każdej dziedzinie swojego życia zawodowego – nie musisz być projektantem – to świetna metoda wspomagająca zarządzanie zespołem, rozwiązanie dla freelancerów czy pracowników kreatywnych. Można wprowadzić ją na każdym szczeblu organizacji, co pomoże w zdefiniowaniu i rozwiązaniu problemów.

Autor:

Ola Gradowska

Mniszka w BOK zenbox.pl. Autorka wielu publikacji w Internecie i prasie. W zenbox.pl od prawie 6 lat. Poza pracą w BOK, wspiera oraz rozbudowuje bazę wiedzy dla Klientów i Mnichów zenbox.pl. Dumna posiadaczka dyplomu z projektowania UX/UI. Prywatnie - nałogowo podróżuje, najczęściej w stronę słońca. W wolnych chwilach pochłania literaturę faktu w każdej formie, spaceruje z psem i gra w gry :)

Może ci się spodobać również

Porady - 13 października 2025 21:13

Optymalizacja WooCommerce

Dlaczego optymalizacja WooCommerce jest kluczowa? WooCommerce to niezwykle elastyczna i popularna wtyczka sklepu internetowego w WordPress. Pozwala dodać koszyk, obsługę płatności, zarządzanie produktami – niemal wszystko, czego potrzebuje sklep online, ale ta elastyczność ma swoją cenę: wydajność. W miarę rozwoju sklepu, dochodzi co raz więcej produktów, klientów a wraz z tym rośnie liczba zapytań do […]

Więcej →

Porady - 9 października 2025 9:24

Klonowanie WordPress za pomocą wtyczki Duplicator

Podstawowym i zalecanym sposobem klonowania strony opartej na WordPress w Zenbox jest skorzystanie z opcji Klonowanie dostępnej w sekcji Aplikacje (Installatron) (Jak wykonać klona strony opartej o WordPress za pomoca Installatrona). Narzędzie to w większości przypadków działa sprawnie i pozwala szybko przenieść stronę pod nowy adres. Zdarza się jednak, że podczas procesu mogą wystąpić błędy […]

Więcej →

Rocket
WordPress - 23 czerwca 2025 16:02

Jak testować szybkość strony na WordPress?

Krótki czas wczytywania strony jest bardzo ważny dla pozytywnych doświadczeń użytkowników, a także pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W tym artykule przedstawimy popularne narzędzia do testowania czasu wczytywania, które mogą być pomocne w pracach optymalizacyjnych. Dlaczego ważny jest czas wczytywania strony na WordPress? Długi czas wczytywania strony może zniechęcić użytkowników do jej przeglądania. W dzisiejszych […]

Więcej →