Design thinking
Wbrew nazwie, Design Thinking nie jest używany wyłącznie przez projektantów. Stosowany jest również jako wsparcie metod nauczania, w literaturze i sztuce, nauce, inżynierii czy biznesie. Design Thinking bowiem pokazuje, jak rozwiązywać problemy w sposób kreatywny i innowacyjny, a także stosować techniki skoncentrowane na człowieku.
- Czym jest Design Thinking?
- 5 faz myślenia projektowego
- Myśl nieszablonowo
- Jak wykorzystać Design Thinking?
Czym jest Design Thinking?
Design thinking jest procesem koncentrującym się na empatyzowaniu z użytkownikiem. Mówiąc o procesie nieco upraszczamy sprawę, gdyż Design Thinking jest w istocie nowym sposobem myślenia, który dostarcza praktycznych metod na tworzenie innowacyjnych rozwiązań.
Żeby zrozumieć, na czym Design Thinking polega, musimy pamiętać o najważniejszych jego zasadach:
- koncentracja i zainteresowanie ludźmi, dla których powstaje projekt
- obserwacja i rozwijanie empatii wobec użytkowników
- kwestionowanie problemów i założeń
- eksperymentowanie i iteracja
5 faz myślenia projektowego
Aby zacząć pracować, projektować lub po prostu działać zgodnie z filozofią Design Thinking, konieczne jest zapoznanie się z tym, jak proces działa w praktyce. Design Thinking to proces, wbrew pozorom, prosty i łatwy do zrobienia. Składa się z 5 faz:
- Empatia
- Definiowanie problemu
- Generowanie pomysłów
- Budowanie prototypów
- Testowanie
Tych 5 prostych punktów sprawi, że rozwiązywanie problemów czy wprowadzanie innowacji będzie nie tylko efektywne, ale skupione na tym, aby spełnić oczekiwania użytkowników. Etapy te można wykonywać po kolei, powtarzać je lub działać równolegle. Warto również cofać się do wcześniejszych etapów i weryfikować zastosowane założenia.
Myśl nieszablonowo
Stosowanie w praktyce Design Thinking rozwija myślenie nieszablonowe. Dzieje się tak, ponieważ proces koncentruje się na definiowaniu i rozwiązywaniu konkretnych problemów, które są wypadkową dokładnych badań i empatyzacji z użytkownikiem. Podczas pracy z Design Thinking szybko zauważysz, że wypracowujesz nowe metody myślenia, doskonalisz rozpoznawanie potrzeb użytkownika i uczysz się jak stawiać odpowiednie pytania.
Przekonasz się również, na etapie testowania, jak dużo może wnieść do procesu cofnięcie się do poprzednich etapów i ich ewaluacja – to proces iteracyjny, polegający na zapętlaniu kolejnych kroków, aż do uzyskania najlepszych efektów.
Jak wykorzystać Design Thinking?
Jak wspomniałam na początku, Design Thinking nie jest domeną wyłącznie projektantów, chociaż niektóre z wiodących marek na świecie, takie jak Apple, Google i Samsung, stosują tę metodę od dawna. Warto jednak również wspomnieć, że znane i cenione uniwersytety na całym świecie uczą powiązanych z Design Thinking metodologii — w tym Stanford, Harvard, Imperial College London i Srishti Institute w Indiach.
Możesz wykorzystać Design Thinking w zasadzie w każdej dziedzinie swojego życia zawodowego – nie musisz być projektantem – to świetna metoda wspomagająca zarządzanie zespołem, rozwiązanie dla freelancerów czy pracowników kreatywnych. Można wprowadzić ją na każdym szczeblu organizacji, co pomoże w zdefiniowaniu i rozwiązaniu problemów.