Szukasz hostingu. Trafiłeś na zenbox.pl i już zamierzasz składać zamówienie testowe, ale…

…co to są ci unikalni użytkownicy? I o co tak naprawdę z tym chodzi? Po co wam taki model rozliczeń? Nie można było łatwiej?

(a oprócz tego: trochę o efekcie antyWykop i o buforze)

Generalnie: kiedy wchodzisz na stronę, stajesz się jej użytkownikiem. Czy tego chcesz, czy nie. W ten sposób skonstruowano m.in. reklamy typu Cost Per Click, w których liczy się to, że ktoś kliknął na nią i został przekierowany na stronę. Mniejsza o to, czy z tej strony wyszedł po minucie, czy też po godzinie.

Ale do rzeczy. Załóżmy, że odwiedzasz codziennie naszego bloga (na przykład). W ten sposób wciąż pozostajesz jednym użytkownikiem – nie ma Cię kilku. System odczytuje to m.in. za pomocą Twojego adresu IP (a także tego, skąd przyszedłeś – czy też trafiasz do nas wpisując w Google „blog zenbox”, czy też wstukujesz w przeglądarkę adres). Jeżeli jednak zaprosisz kolegę do tego, żeby w wolnej chwili zajrzał do nas – to mamy już dwóch unikalnych użytkowników.

Pamiętaj jednak – co miesiąc pula użytkowników zliczanych przez nasz system (co ważne – Twoje osobiste statystyki pozostają nietknięte; informacje zbierane dla nas są przechowywane przez nasz system rozliczeń) się resetuje do zera. W ten sposób możemy co miesiąc sprawdzać aktywność Twojej strony – bez szkody dla Twoich własnych analiz ruchu w witrynie.

Proste? No ba – proste. To teraz wskoczymy na troszkę wyższy poziom.

Kiedy wpiszesz w Google frazę „blog zenbox”, zobaczysz kilka różnych ciekawych rzeczy. O, mniej więcej takich:

gógielzb

Skąd te wyniki? Google, co prawda, chwali się szwadronem cwanych małp, które naprawiają wszystko, ale musiałoby ich być sporo, żeby codziennie jeszcze były w stanie przeczesywać sieć w poszukiwaniu nowych linków. Zajmują się tym tzw. roboty wyszukiwarek – drobne programy, które sprawdzają, porównują z dotychczasową bazą i wrzucają informacje o nowych stronach/postach itd. Zachowują się tak jak zwykli użytkownicy.

Oczywiście umiejętnie odsialiśmy co trzeba przy projektowaniu systemu rozliczeń i roboty wyszukiwarek, czy w ogóle taki sztuczny ruch, nie są traktowany jako unikalni użytkownicy. W związku z tym, jeśli jednego dnia odwiedzi Cię 1000 osób, a przy okazji wskoczy jeszcze 200 robotów – to wciąż będziesz miał na koncie tylko 1000 unikalnych użytkowników (czyli UU).

Jak?

Cóż, tego nie zdradzimy. W końcu trzeba posiadać pewne tajemnice, czy nie? 🙂

Po co nam taki model rozliczeń? To proste: wierzymy w to, że miarą sukcesu są klienci. Nie byłoby jednak zbyt w porządku, gdyby zaglądać Ci w papiery, w związku z tym zaprzęgliśmy do tego Piwika (wzbogaconego o parę dodatkowych elementów). Jeśli korzystasz z Google Analytics, to potraktuj go jako narzędzie alternatywne dla poczciwego Analyticsa (lepsze, dodajmy). Jeśli nie wiesz, co to Analytics – to w skrócie: jest to narzędzie do analizowania ruchu na stronie. Pełen kombajn, za pomocą którego sprawdzisz wszystko, czego Ci trzeba – skąd są Twoi goście (oczywiście – nie każdy z osobna), ile czasu spędzili na Twojej stronie – i tak dalej.

Jeżeli masz dobry produkt, to masz też zwykle dużo klientów. Jeśli masz dużo klientów – zarabiasz więcej, choćby swoim wizerunkiem w sieci. Postanowiliśmy zagrać fair: nie ograniczamy Cię przestrzenią dyskową, czy też transferem, bo, bądźmy szczerzy, jeśli chcesz pisać o książkach, to transfer Cię średnio obchodzi. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to klienci też są ciekawsi niż to, ile miejsca zajmuje Twoja strona. A już na pewno nie chciałbyś/chciałabyś się interesować zajmowaną przestrzenią z powodu tego, że kończy Ci się jej limit, prawda?

Nikt by nie chciał. Dlatego też właśnie postawiliśmy na rozliczenia po unikalnych użytkownikach – bo to jest konkretna, mierzalna ilość.

OK, ale załóżmy, że jestem blogerem i puszczam tekst na Wykop, po czym nagle przybywa mi kilkakrotnie więcej użytkowników. Potem to wróci do normy. Nie chcę przechodzić na wyższy plan – to jasne.

Jasne. Zwrócili nam na to uwagę już nasi testerzy i w związku z tym oddzieliliśmy ruch z Wykopu. Nie pytaj, jak (to kolejna tajemnica naszego zenboksowego Piwika). Jeśli Twój tekst stanie się poczytny i zwiększy się ilość unikalnych użytkowników na stronie, to uruchomi się nasz system zliczania przekierowań z tego serwisu. Innymi słowy: każde wejście z Wykopu będzie liczone do oddzielnej – darmowej puli. Proste i działa.

A jeśli nie prowadzę bloga, ale, na przykład, sklep internetowy i w okolicach Bożego Narodzenia wzrośnie mi ruch… tylko nie z Wykopu?

Wtedy zadziała nasz bufor – po dotarciu do granic limitu otrzymasz powiadomienie o tym. Następnie będziesz miał(a) jeszcze drugie tyle do wykorzystania. W międzyczasie skontaktuje się z Tobą nasze Biuro Obsługi Klienta – tak, abyśmy wspólnie mogli wypracować najlepsze rozwiązanie dla Ciebie.

Na dziś to tyle. Jeśli szukasz jeszcze hostingu, to mam nadzieję, że przybliżyłem Ci i rozjaśniłem nasz system rozliczeń. Najlepiej będzie jednak, jeśli skorzystasz z dwóch tygodni okresu próbnego. Za darmo.

Jeśli natomiast masz jakieś pytania – nie wahaj się ich zadać. Pomożemy rozwiać wątpliwości. Do zobaczenia wkrótce!

Autor:

root

Może ci się spodobać również

Laptop i ręce człowieka z nakładką tarczy.
Porady - 17 kwietnia 2025 12:28

Zero Trust Security w WordPress: Jak zabezpieczyć stronę przed nieautoryzowanym dostępem?

Bezpieczeństwo stron internetowych to temat, który nigdy nie traci na znaczeniu. W dobie rosnącej liczby ataków hakerskich, wycieków danych i zagrożeń typu brute force, tradycyjne podejście do ochrony stron WordPress może nie być wystarczające. Właśnie dlatego coraz więcej firm i administratorów stron internetowych wdraża model Zero Trust Security. Czym różni się Zero Trust od klasycznych […]

Więcej →

Ściana kodu html
Porady - 14 kwietnia 2025 12:53

Jak działa Git? Przewodnik dla początkujących

Git to jeden z najpopularniejszych systemów kontroli wersji na świecie. Jest używany przez programistów, administratorów systemów i zespoły IT do śledzenia zmian w kodzie i współpracy nad projektami. Dzięki niemu można tworzyć między innymi aplikacje internetowe i łatwo zarządzać w zespole historią plików, cofać zmiany i pracować nad różnymi funkcjami w niezależnych gałęziach. Wielu początkujących […]

Więcej →

Człowiek z mapą gotowy do migracji
Porady - 20 marca 2025 8:55

5 Najczęstszych błędów popełnianych podczas migracji strony internetowej na nowy serwer i jak ich uniknąć

Dobrze pamiętam gdy pierwszy raz zabierałem się za przeniesienie strony internetowej pomiędzy serwerami. Towarzyszyło mi uczucie zagubienia, kwestionowałem jeszcze wtedy bardzo swoje umiejętności, jednak powiedzenie „strach ma wielkie oczy” wyjątkowo dobrze wpisywało się w całą sytuację. Czy migracja strony www może być wyzwaniem? Oczywiście, jednak użyję tutaj mojego ulubionego zwrotu, „to zależy” od na przykład […]

Więcej →