ZEN dobry! 🙂

NASK opublikował szczegółowy raport dotyczący rynku nazw domeny .pl w trzecim kwartale 2013 roku. Okazuje się, że wraz z końcem września w rejestrze domeny .pl było aż 2 456 292 aktywnych nazw w DNS. W przeciągu ubiegłego kwartału liczba ta powiększyłą się o 11,2 tysiąca.

nask1

Aż 71% domen w rejestrze posiada bezpośrednio końcówkę .pl, około 21,5% to domeny funkcjonalne (.org.pl, .com.pl), zaś pozostałe 7,5% należy do domen regionalnych jak .waw.pl lub .tychy.pl.. Wzrosła także liczba abonentów domen .pl, przekraczając pod koniec września 908 tysięcy podmiotów. niemal 36% stanowią osoby prywatne, ponad 64% zaś przedsiębiorcy i organizacje. Średnio jeden abonent posiada zarejestrowane 2,7 nazwy w domenie .pl. Po której stronie tej linii się znajdujecie? 😉

W ostatnim kwartale odnotowano natomiast spadek zainteresowania nazwami z narodowymi znakami diakrytycznymi (IDN). Wraz z końcem września w rejestrze znajdowało się ponad 57 tysięcy nazw, o 8,45% mniej niż w poprzednim kwartale. Co ciekawe, domeny te stanowią zaledwie 2,33% wszystkich aktywnych w DNS nazw domeny .pl.

nask2

Z pozostałych ciekawostek zawartych w raporcie: średnio każdego dnia rejestrowano 2584 nowe nazwy. Dla poszczególnych miesięcy wygląda to następująco – w lipcu 2687 domen/dzień, w sierpniu 2376, zaś we wrześniu aż 2692 nowe nazwy dziennie. Polski rejestr jest 6 pod względem wielkości w Unii Europejskiej. Wyprzedzamy m.in. Hiszpanię, Belgię, Szwecję i Danię, niewiele nam brakuje do Włoch i Francji. Bezapelacyjnie króluje rejestr niemiecki z 15,5 milionami nazw.

nask3

Największym graczem na rynku nazw domeny .pl jest Home.pl S.A. z 21,93-procentowym udziałem, na drugim miejscu plasuje się NetArt Spółka Akcyjna S.K.A. (17,16%), następne miejsca zajmują Consulting Service Sp. z o.o. (9,56%), Michau Enterprises Ltd. (9,30%) oraz AZ.pl Sp. z o.o. (9,61% udziałów w rynku). Do „wielkiej piątki” Zenbox się nie załapał. Jeszcze 😉

nask4

Więcej informacji znaleźć można w szczegółowym raporcie NASK dostępnym TUTAJ.

Autor:

root

Może ci się spodobać również

Porady - 13 października 2025 21:13

Optymalizacja WooCommerce

Dlaczego optymalizacja WooCommerce jest kluczowa? WooCommerce to niezwykle elastyczna i popularna wtyczka sklepu internetowego w WordPress. Pozwala dodać koszyk, obsługę płatności, zarządzanie produktami – niemal wszystko, czego potrzebuje sklep online, ale ta elastyczność ma swoją cenę: wydajność. W miarę rozwoju sklepu, dochodzi co raz więcej produktów, klientów a wraz z tym rośnie liczba zapytań do […]

Więcej →

Porady - 9 października 2025 9:24

Klonowanie WordPress za pomocą wtyczki Duplicator

Podstawowym i zalecanym sposobem klonowania strony opartej na WordPress w Zenbox jest skorzystanie z opcji Klonowanie dostępnej w sekcji Aplikacje (Installatron) (Jak wykonać klona strony opartej o WordPress za pomoca Installatrona). Narzędzie to w większości przypadków działa sprawnie i pozwala szybko przenieść stronę pod nowy adres. Zdarza się jednak, że podczas procesu mogą wystąpić błędy […]

Więcej →

Rocket
WordPress - 23 czerwca 2025 16:02

Jak testować szybkość strony na WordPress?

Krótki czas wczytywania strony jest bardzo ważny dla pozytywnych doświadczeń użytkowników, a także pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W tym artykule przedstawimy popularne narzędzia do testowania czasu wczytywania, które mogą być pomocne w pracach optymalizacyjnych. Dlaczego ważny jest czas wczytywania strony na WordPress? Długi czas wczytywania strony może zniechęcić użytkowników do jej przeglądania. W dzisiejszych […]

Więcej →