Pojawienie się w 2011 roku nowego serwisu społecznościowego Google+ było wydarzeniem na skalę światową. Potęgował to fakt, iż został on zrobiony przez globalnego giganta Google. Sympatycy Google prognozowali spektakularny sukces tego portalu, miliardy użytkowników, zagrożenie a nawet prześcignięcie Facebooka. Krytycy natomiast przewidywali szybką śmierć Google+. Po kilku latach istnienia możemy pokusić się o analizę kto z nich był bliżej prawdy i czy Google plus i Facebook tak naprawdę ze sobą konkurują.

Mimo, iż serwisy społecznościowe są ogólnodostępne dla każdego, Google plus zgromadziło zupełnie inną bazę użytkowników. To jakby porównać dwa rodzaje spotkań: Facebook jako zbiórka znajomych siedzących na murku, pijących tanie piwo, opowiadając dowcipy i Google+ jako spotkanie znajomych przy golfie, rozmawiających o biznesie. Google plus jest bardziej ambitniejsze, ponieważ mniej ludzi z niego korzysta. Powszechnie wiadomo, że masa zawsze będzie ciągnąć poziom w dół.

Użytkownicy Facebooka to ludzie lubiący pójść na łatwiznę, teoretycznie sami decydują co chcą mieć na swojej tablicy, poprzez kliknięcia lubię to przy poszczególnych Fanpages, poprzez gromadzenie znajomych i osób które obserwują. W praktyce jednak to algorytm Facebooka zwany EdgeRankiem wybiera za nas jakie treści będziemy mieć na swoim wallu. W Google plus sam użytkownik musi wybrać kręgi, które obserwuje.[zenquote  position=”right”]Nie można być serwisem społecznościowym bez społeczności, a tej w Google plus jest jak na lekarstwo.[/zenquote] Zebrać ludzi, z którymi łączą go jakieś pasję. Podzielić je sobie tematycznie i ustalić, które informacje chce dostawać i z jaką częstotliwością będą mu wyświetlane. Dla wielu osób jest to bariera nie do przeskoczenia, wolą dostać coś gotowego mimo niedogodności jakie to ze sobą niesie.

Gigant z Mountain View przygotował kilka nowości, których nie spotkamy u Facebooka np. możliwość przeprowadzenia wideokonferencji. Dzięki aplikacji Hangouts możemy porozmawiać na żywo ze znajomymi, obejrzeć wspólnie film z Youtube, a korzystając z Hangouts on air przeprowadzimy publiczny streaming video dla większej grupy osób.

W Google plus możemy stworzyć swój osobisty krąg, który będzie widoczny tylko i wyłącznie dla nas. Jeśli posiadamy treści, które są dla nas ważne i chcemy je zachować,ale nie udostępniać publicznie jest to idealne rozwiązanie. Na swojej tablicy na Facebooku, co prawda, również możemy dodawać treści widoczne tylko i wyłącznie dla nas, ale będą one pomieszane z treściami, które chcemy udostępniać publicznie. W G+ możemy to zrobić w bardziej przejrzystej dla nas formie.

Untitled

W nowo dodanym kręgu możemy umieszczać treści, które chcemy zachować na później:

Untitled2

Istnienie w Google plus przynosi też wymierne korzyści jeśli chcemy wypromować siebie lub swoją markę w wyszukiwarce Google bez nakładów finansowych. Jest to szalenie ważne jako, że wyszukiwarka google jest najbardziej popularną wyszukiwarka na świecie. Nie musisz inwestować pieniędzy, jak to się dzieje w przypadku reklam na Facebooku, a jedynie poświęcić swój czas. Wyższą pozycję w wyszukiwarce dostaniemy w prezencie od Google.

Facebooka i Google Plus są zupełnie innymi platformami skupiającymi różnych odbiorców w różnym celu. Jeśli chcielibyśmy je porównywać jako serwisy społecznościowe to zdecydowanym liderem jest Facebook, ma już ponad miliard zarejestrowanych kont i ta liczba ciągle wzrasta.

Z drugiej strony gdy porównamy poziom treści znajdujących się na obu platformach wygrywa Google plus, jest tam zdecydowanie mniej serduszek, kotków i Gimbazy. Czy Google plus jest trupem? Takie stwierdzenie pojawiało się bardzo często po tym jak twórca Google plus Vic Gundotra poinformował o swoim odejściu z firmy. Jednak te przepowiednie się nie sprawdziły i nic nie zapowiada upadku Google+. Spektakularnego sukcesu nie odniósł, najprawdopodobniej nie odniesie, ale będzie nadal funkcjonował z rzeszą fanów.

Autor:

root

Może ci się spodobać również

UX - 23 stycznia 2025 13:05

10 najbardziej inspirujących przykładów UX/UI

Świat projektowania UX/UI to dynamiczna dziedzina, która stale się rozwija. Niektóre projekty wyróżniają się na tle innych, stanowiąc inspirację dla projektantów na całym świecie.Poniżej zobaczysz dziesięć przykładów UX/UI, które zdobyły uznanie dzięki innowacyjności, użyteczności i pięknemu designowi. Airbnb Airbnb to jeden z najbardziej znanych przykładów udanego projektu UX/UI. Platforma umożliwia wynajem mieszkań i pokoi na […]

Więcej →

UX - 16 stycznia 2025 15:06

Czym różni się UX od CX?

W świecie projektowania doświadczeń, gdzie technologie i potrzeby użytkowników stale ewoluują, często pojawia się pytanie o różnicę między UX (User Experience) a CX (Customer Experience). Te dwa pojęcia bywają mylone, co nie jest zaskakujące – ich zakresy często się przenikają, a granice między nimi mogą wydawać się niejasne. Aby lepiej zrozumieć różnice, warto przyjrzeć się […]

Więcej →

UX - 9 stycznia 2025 15:55

Trendy w UX/UI na rok 2025. Co warto wdrożyć już teraz?

Świat projektowania UX/UI rozwija się w niesamowitym tempie, odpowiadając na zmieniające się oczekiwania użytkowników, nowe technologie i globalne trendy. W 2025 roku obszar ten stanie się jeszcze bardziej zorientowany na człowieka, dostarczając intuicyjnych, spersonalizowanych i inkluzywnych rozwiązań. Aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością i pozostać konkurencyjnym na rynku, warto już teraz wdrożyć niektóre z najważniejszych […]

Więcej →