BLOG
UX - 5 września 2024 12:40 Autor: Ola Gradowska

Jak wykonać audyt UX?

Wiemy już czym są Heurystyki Nielsena. W ramach przypomnienia, jest to zbiór zasad, dzięki którym zaprojektujemy dobry, użyteczny produkt lub wykonamy efektywny audyt UX. Warto je sobie przypomnieć, ponieważ dziś dowiemy się, jak zastosować te zasady w wykonaniu audytu UX.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Czym jest audyt UX?
  • Dlaczego warto wykonywać audyt UX?
  • Jak przygotować się do audytu UX?
  • Narzędzia do wykonania audytu UX
  • Podsumowanie

Czym jest audyt UX?

Audyt UX (audyt UX) polega na sprawdzeniu i wskazaniu niedoskonałych, możliwych do poprawy obszarów w producie cyfrowym. Dzięki niemu sprawdzamy, które elementy strony internetowej lub aplikacji wymagają poprawy, która wpłynie pozytywnie na wzrost konwersji. Audyt UX oparty jest o empiryczne metody i działa podobnie jak audyty finansowe.

Dlaczego warto wykonywać audyt UX?

Audyt UX to narzędzie, które pozwala spojrzeć na produkt z obiektywnego, fachowego punktu widzenia, z uwzględnieniem zalecanych zasad. Z tego powodu warto, aby audyt wykonywany był przez specjalistę lub zewnętrzną firmę. Zdarza się bowiem, że pracownicy firmy, którzy doskonale znają produkt nie potrafią spojrzeć na niego obiektywnie.

Dzięki audytowi możemy ustalić czy projekt strony lub poszczególne jej funkcjonalności są wygodne i efektywne. Sprawdzamy również, jak użytkownik zachowuje się podczas korzystania z niego. Dokładne zbadanie tych aspektów oraz wyłapanie ewentualnych problemów lub błędów pozwoli nie tylko na zwiększenie konwersji, ale również na wzrost pozytywnych odczuć użytkownika podczas korzystania z produktu.

Audyt UX pomoże nam zatem znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Co działa, a co wymaga poprawy?
  • Jakie wskaźniki są gromadzone, a jakie powinny być gromadzone?
  • Co dane mówią o potrzebach użytkowników?
  • Co już wypróbowano i jaki miało to wpływ na wskaźniki?

Jak przygotować się do audytu UX?

Zanim zabierzemy się za wykonanie audytu UX, warto się do niego przygotować. Konieczne jest przede wszystkim ustalenie celu i zakresu audytu. Musimy jasno określić, co chcemy sprawdzić. Ważne jest też, abyśmy dobrze przemyśleli, jaki jest cel użytkownika podczas korzystania z produktu – dzięki temu łatwiej będzie nam ustalić, czy użytkownik napotyka na jakieś problemy podczas zmierzania do celu. Następnie koncentrujemy się na wyborze metod wykonania audytu oraz decydujemy, kto i jak ma audyt wykonać. Najbardziej ekonomiczną, ale też ryzykowną opcją jest wykonanie audytu we własnym zakresie, ale brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia może spowodować, że audyt nie wskaże realnych wyników.

Narzędzia do wykonania audytu UX

Dostępnych jest kilka narzędzi do wykonania audytu UX. Wybór narzędzia powinien być uzależniony od celu audytu, możemy skorzystać z jednego lub wielu z nich.

Heurystyki Nielsena

Omówione już w poprzednim artykule Heurystyki Nielsena są podstawowym narzędziem dla projektantów UX, służącym do wykonania audytu. Skupiają się one na dobrych praktykach, których sprawdzenie pomoże na zidentyfikowanie podstawowych problemów w projekcie lub produkcie.

Analiza ruchu i mapy cieplnej

Zastosowanie heatmapy czyli mapy cieplnej lub Google Analytics w celu wykonania analizy ruchu na stronie to już bardziej zaawansowane narzędzia, ale również takie, które pokażą nam realne zachowanie użytkowników na stronie. Dzięki heatmapie zobaczymy jak użytkownik porusza się po stronie, a Google Analytics dostarczy nam szczegółowych danych na temat zachowania użytkownika – na jakim etapie wychodzi z podstrony czy ile czasu na niej spędza.

Testy użyteczności

To zdecydowanie moje ulubione narzędzie, ponieważ pozwala nie tylko na realne analizowanie zachowania użytkownika w czasie rzeczywistym, ale również na kontakt z nim i obserwowanie jego reakcji. Testy użyteczności polegają na wskazaniu testowanej osobie działania do wykonania oraz notowanie jego uwag i tego, jak podchodzi do wykonania problemu. Dzięki temu widzimy, jakie elementy mogą sprawiać kłopot.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wykonanie audytu samodzielnie czy za pomocą zewnętrznego specjalisty, jest to doskonała metoda na ulepszanie produktu lub zaprojektowanie jego najlepszej wersji. W tematyce UX najważniejsze zawsze są doświadczenia użytkownika, a audyt UX pomaga w ich analizie i identyfikowaniu słabych punktów. Pamiętaj również, że audyt wykonać można na każdym etapie projektu – można wykonać go na projektowanym produkcie lub gotowym, z którego już korzystają użytkownicy. Warto również, w przypadku działającego produktu, wykonywać audyt co jakiś czas w celu ciągłego ulepszania i dostosowywania produktu do potrzeb użytkownika.

Autor:

Ola Gradowska

Mniszka w BOK zenbox.pl. Autorka wielu publikacji w Internecie i prasie. W zenbox.pl od prawie 6 lat. Poza pracą w BOK, wspiera oraz rozbudowuje bazę wiedzy dla Klientów i Mnichów zenbox.pl. Dumna posiadaczka dyplomu z projektowania UX/UI. Prywatnie - nałogowo podróżuje, najczęściej w stronę słońca. W wolnych chwilach pochłania literaturę faktu w każdej formie, spaceruje z psem i gra w gry :)

Może ci się spodobać również

UX - 3 października 2024 12:35

Testy użyteczności

Testy użyteczności to jedno z ważniejszych badań w zakresie projektowania UX. Pozwalają nie tylko na zbadanie preferencji docelowego użytkownika, ale również na identyfikacji potencjalnych problemów w już istniejącym produkcie a także odkrywaniu możliwości jego ulepszeń. Czym są testy użyteczności? Testy użyteczności to badanie, podczas którego moderator prosi uczestnika o wykonanie zadań powiązanych z korzystaniem z […]

Więcej →

Pamięć w dyskietkach
WordPress - 30 września 2024 14:59

Litespeed Cache (Cykl) – tajniki zaawansowanej konfiguracji – cz.3 Pamięć Podręczna

Numerologiczna trójka to jedna z najbardziej wpływowych liczb w numerologii. Często określana jako „symbol boskości”, symbolizuje harmonię duszy, ciała i umysłu. Mimo swojej wyjątkowości, nie jest pozbawiona słabości. Zapraszam na trzecią część cyklu o zaawansowanej konfiguracji we wtyczce Litespeed Cache w WordPress, gdzie zajmiemy się jej kategorią konfiguracji jaką jest Pamięć Podręczna. Dlaczego trzecia część […]

Więcej →

Konfiguracja i ustawienia, suwaki.
WordPress - 27 września 2024 11:03

Litespeed Cache (Cykl) – tajniki zaawansowanej konfiguracji – cz.2 Presety i ustawienia ogólne

W poprzedniej części cyklu poświęconego Litespeed Cache omówiliśmy podstawy działania tego świetnego narzędzia do optymalizacji stron internetowych. Dziś zagłębimy się w bardziej zaawansowane aspekty konfiguracji, skupiając się na presetach i ogólnych ustawieniach, które pozwolą na poznanie kolejnych tajników działania tego rozwiązania.  Pierwszy artykuł z cyklu dostępny jest pod linkiem Litespeed Cache (Cykl) – tajniki zaawansowanej […]

Więcej →