Wiemy już czym są Heurystyki Nielsena. W ramach przypomnienia, jest to zbiór zasad, dzięki którym zaprojektujemy dobry, użyteczny produkt lub wykonamy efektywny audyt UX. Warto je sobie przypomnieć, ponieważ dziś dowiemy się, jak zastosować te zasady w wykonaniu audytu UX.
- Czym jest audyt UX?
- Dlaczego warto wykonywać audyt UX?
- Jak przygotować się do audytu UX?
- Narzędzia do wykonania audytu UX
- Podsumowanie
Czym jest audyt UX?
Audyt UX (audyt UX) polega na sprawdzeniu i wskazaniu niedoskonałych, możliwych do poprawy obszarów w producie cyfrowym. Dzięki niemu sprawdzamy, które elementy strony internetowej lub aplikacji wymagają poprawy, która wpłynie pozytywnie na wzrost konwersji. Audyt UX oparty jest o empiryczne metody i działa podobnie jak audyty finansowe.
Dlaczego warto wykonywać audyt UX?
Audyt UX to narzędzie, które pozwala spojrzeć na produkt z obiektywnego, fachowego punktu widzenia, z uwzględnieniem zalecanych zasad. Z tego powodu warto, aby audyt wykonywany był przez specjalistę lub zewnętrzną firmę. Zdarza się bowiem, że pracownicy firmy, którzy doskonale znają produkt nie potrafią spojrzeć na niego obiektywnie.
Dzięki audytowi możemy ustalić czy projekt strony lub poszczególne jej funkcjonalności są wygodne i efektywne. Sprawdzamy również, jak użytkownik zachowuje się podczas korzystania z niego. Dokładne zbadanie tych aspektów oraz wyłapanie ewentualnych problemów lub błędów pozwoli nie tylko na zwiększenie konwersji, ale również na wzrost pozytywnych odczuć użytkownika podczas korzystania z produktu.
Audyt UX pomoże nam zatem znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:
- Co działa, a co wymaga poprawy?
- Jakie wskaźniki są gromadzone, a jakie powinny być gromadzone?
- Co dane mówią o potrzebach użytkowników?
- Co już wypróbowano i jaki miało to wpływ na wskaźniki?
Jak przygotować się do audytu UX?
Zanim zabierzemy się za wykonanie audytu UX, warto się do niego przygotować. Konieczne jest przede wszystkim ustalenie celu i zakresu audytu. Musimy jasno określić, co chcemy sprawdzić. Ważne jest też, abyśmy dobrze przemyśleli, jaki jest cel użytkownika podczas korzystania z produktu – dzięki temu łatwiej będzie nam ustalić, czy użytkownik napotyka na jakieś problemy podczas zmierzania do celu. Następnie koncentrujemy się na wyborze metod wykonania audytu oraz decydujemy, kto i jak ma audyt wykonać. Najbardziej ekonomiczną, ale też ryzykowną opcją jest wykonanie audytu we własnym zakresie, ale brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia może spowodować, że audyt nie wskaże realnych wyników.
Narzędzia do wykonania audytu UX
Dostępnych jest kilka narzędzi do wykonania audytu UX. Wybór narzędzia powinien być uzależniony od celu audytu, możemy skorzystać z jednego lub wielu z nich.
Heurystyki Nielsena
Omówione już w poprzednim artykule Heurystyki Nielsena są podstawowym narzędziem dla projektantów UX, służącym do wykonania audytu. Skupiają się one na dobrych praktykach, których sprawdzenie pomoże na zidentyfikowanie podstawowych problemów w projekcie lub produkcie.
Analiza ruchu i mapy cieplnej
Zastosowanie heatmapy czyli mapy cieplnej lub Google Analytics w celu wykonania analizy ruchu na stronie to już bardziej zaawansowane narzędzia, ale również takie, które pokażą nam realne zachowanie użytkowników na stronie. Dzięki heatmapie zobaczymy jak użytkownik porusza się po stronie, a Google Analytics dostarczy nam szczegółowych danych na temat zachowania użytkownika – na jakim etapie wychodzi z podstrony czy ile czasu na niej spędza.
Testy użyteczności
To zdecydowanie moje ulubione narzędzie, ponieważ pozwala nie tylko na realne analizowanie zachowania użytkownika w czasie rzeczywistym, ale również na kontakt z nim i obserwowanie jego reakcji. Testy użyteczności polegają na wskazaniu testowanej osobie działania do wykonania oraz notowanie jego uwag i tego, jak podchodzi do wykonania problemu. Dzięki temu widzimy, jakie elementy mogą sprawiać kłopot.
Podsumowanie
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wykonanie audytu samodzielnie czy za pomocą zewnętrznego specjalisty, jest to doskonała metoda na ulepszanie produktu lub zaprojektowanie jego najlepszej wersji. W tematyce UX najważniejsze zawsze są doświadczenia użytkownika, a audyt UX pomaga w ich analizie i identyfikowaniu słabych punktów. Pamiętaj również, że audyt wykonać można na każdym etapie projektu – można wykonać go na projektowanym produkcie lub gotowym, z którego już korzystają użytkownicy. Warto również, w przypadku działającego produktu, wykonywać audyt co jakiś czas w celu ciągłego ulepszania i dostosowywania produktu do potrzeb użytkownika.