Porady

Domena internetowa i jej znaczenie w pozycjonowaniu. Obalamy mity i potwierdzamy fakty.

Domena internetowa i jej znaczenie w pozycjonowaniu. Obalamy mity i potwierdzamy fakty.

Dopiero rozpoczynasz swoją działalność w Internecie? Domena internetowa jest jedną z najważniejszych rzeczy, na którą musisz koniecznie zwrócić uwagę – szczególnie jeżeli chodzi o jej nazwę. Chwytliwy i łatwy do zapamiętania adres domeny to nie jedyne aspekty, nad którymi warto się pochylić. W dzisiejszym artykule rozprawiamy się z mitami jakie narosły wokół domen internetowych oraz opowiadamy o ich wpływie na pozycjonowanie.

W tym artykule dowiesz się:

  • Czy nazwa domeny wpływa na SEO?
  • Jaki wpływ na pozycję ma rozszerzenie domeny?
  • Czy historia domeny może mieć wpływ na pozycjonowanie?

Czy nazwa domeny ma wpływ na jej pozycjonowanie?

Bardzo często podczas wyszukiwania wolnego adresu domeny internetowej staramy się, aby jej nazwa była również odpowiednia w kontekście jej przyszłego pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Niejednokrotnie szukamy nazw domen, które mogą zawierać potencjalnie interesujące nas słowa kluczowe. 

Dobrym przykładem w tym kontekście może jest domena sprzataniemieszkan.pl, w którym upatrujemy słów kluczowych “sprzątanie” oraz “sprzątanie mieszkań”. Ale czy taka praktyka faktycznie ma wpływ na przyszłe pozycjonowanie strony?

Otóż jest to mit. Wraz z aktualizacją Google EMD (Exact Match Domain), wykorzystywanie słów kluczowych w nazwach domen nie ma żadnego znaczenia dla ich pozycjonowania. Taką informację potwierdza również John Mueller na kanale Google Search Central.

Zwróć uwagę, że najlepsze wyszukania w zwróconych wynikach nie zawierają w nazwie domeny słów kluczowych. Tutaj również posłużymy się opisywanym wyżej przykładem słowa kluczowego, które potencjalnie wydaje się idealne.

Wyniki wyszukiwania dla słowa kluczowego Google.

Podpowiadamy: Unikaj zatem stosowania słów kluczowych w nazwach swoich domen. Dużo praktyczniejszym rozwiązaniem jest wybór nazwy związanej z Twoją marką. Wykorzystanie nazwy marki lub Twojej firmy w adresie domeny pozwoli użytkownikowi na łatwiejsze jej powiązane z Twoją działalnością. 

Pamiętaj również o tym, że Twoja firma z czasem może zmienić profil swojej działalności i zakres wykonywanych usług. Dlatego warto pomyśleć o tym już na etapie rejestracji adresu domenowego, aby przenoszenie domeny – które nie należy do prostych zadań w kontekście SEO – nie było w przyszłości konieczne :)

A czy końcówka domeny na wpływ na SEO?

Każda domena internetowa zbudowana jest z 2 elementów – nazwy domeny oraz jej rozszerzenia TLD. TLD, czyli Top Level Domain, oznacza domenę najwyższego poziomu i bardzo często określane jest jako rozszerzenie lub końcówka domeny.

Wybierając domenę, zastanawiasz się pewnie czy końcówka, którą wybierzesz, ma wpływ na pozycjonowanie strony. Jest to mit. Wyszukiwarki internetowe nie zwracają uwagi na zastosowane rozszerzenia domeny, przez co nie wpływa to na wyniki wyszukiwania.

Jest jednak bardzo ważna kwestia, którą należy tutaj poruszyć. Bardzo dużo rozszerzeń domen jest charakterystycznych dla kraju. Są to między innymi domeny .pl, .co, .de i inne. Podczas wyboru domeny krajowej warto wybrać taką, która będzie wiązała się z regionem prowadzonej przez Ciebie działalności.

Czasami zdarza się, że końcówka domeny krajowej wpisuje się skrótowo do specyfiki branży lub marki. Dobrym przykładem może być domena .it, która jest domeną krajową dla Włoch. Jeżeli prowadzisz butik internetowy, w którym dostępna jest konfekcja włoska, może być to nie lada kąsek. W takim przypadku warto, jest skorzystać z narzędzia Google Search Console, aby wskazać wyszukiwarce, że Twoja strona jest skierowana na konkretny rynek i region – Polskę. O takim rozwiązaniu wspomina również Matt Cutts na kanale Youtube – Google Search Central.

Podpowiadamy: Jaką końcówkę domeny zatem wybrać? Odpowiedź jest prosta – taką, która będzie wiązała się z regionem Twojej działalności lub specyfiką Twojej branży. Tutaj z pomocą przychodzą nowe rozszerzenia, które mogą podkreślić Twoją markę w internecie. 

W chwili obecnej w naszej ofercie znajduje się ponad 700 rozszerzeń domen, które można sklasyfikować jako:

  • krajowe, np. .pl, .de, .it, .ru, .dk
  • globalne, np. .com, .net, .org, .info
  • sponsorowane, np. .eco, .gov, .aero, .tel
  • funkcjonalne, np. .com.pl, .info.pl, .org.pl, .edu.pl, sklep.pl
  • regionalne, np. .waw.pl, .warszawa.pl, .glogow.pl, .elblag.pl
  • nowe, np. .academy, .shop, .xyz, .dev

Domeny nie są jak wino – im starsze, tym lepsze

Mitem jest, że wiek domeny ma bezpośredni wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania oraz jest czynnikiem rankingowym. Potwierdza to wypowiedź Matta w ramach filmu Jak Google określa wiek domeny i czy ma to znaczenie dla rankingu

Dlatego nie warto brać pod uwagę tego, od ilu lat domena była wykorzystywana przez poprzednich właścicieli. Dużo więcej uwagi i czasu warto poświęcić jej historii. Koniecznie sprawdź zatem to, w jaki sposób domena była ona wykorzystywana oraz jakie zaplecza potencjalnych backlinków posiada.

Należy również pamiętać, że w przypadku kiedy domena w przeszłości była wykorzystywana do prowadzenia stron internetowych o niskiej reputacji i jakości, mogła zostać zablokowana przez Google. Taka blokada polega na nałożeniu filtra przez algorytmy Google lub ręczną blokadę.

Jakie domeny narażone są na otrzymanie blokady?

  • między innymi domeny wykorzystywane przez serwisy pornograficzne, spamerskie lub zgłoszone jako potencjalny scam,
  • domeny, których właściciele prowadzili nieodpowiednie działania i praktyki SEO:
    • Grey Hat SEO,
    • Black Hat SEO,
    • łamanie zasad jakościowych,
  • serwisy w których publikowanie są treści zabronione lub nieetyczne,
  • serwisy, które korzystały z systemów wymiany linków,

Podczas weryfikacji historii domeny kupowanej z drugiej ręki warto poprosić o dostęp do zaplecza Google Search Console, aby przeanalizować jej życie oraz źródło backlinków. W przypadku braku dostępu do GSC możesz wykorzystać również serwis Ahrefs.com.

Bardzo pomocne podczas analizy historii domeny może być skorzystanie z serwisu Internet Archive. Za jego pomocą możesz sprawdzić tematykę oraz treści, które były wcześniej dostępne na stronie.

Podpowiadamy: W wielu przypadkach zdecydowanie lepiej jest stworzyć nowy adres domeny, który nie był w przeszłości wykorzystywany i nie posiada negatywnej reputacji. W przypadku decyzji zakupu domeny z drugiej ręki konieczne przeanalizuj jej historię.

Domeny internetowe w Zenbox - Wybierz właściwą dla siebie!

Jaką nazwę domeny zatem wybrać?

Wybranie nazwy domeny powinno być świadomym i przemyślanym działaniem. Poniżej prezentujemy 5 złotych rad, z których musisz skorzystać:

  1. Dobrze dobrana nazwa domeny powinna być związana z Twoją marką. Unikaj nazw, wykorzystywanych przez inne marki – na przykład buty-adidas.pl
  2. Wybieraj krótkie i łatwe do zapamiętania adresy – najlepiej takie, których wymowa i pisanie nie sprawia kłopotów.
  3. Unikaj nazw domen, które na siłę wykorzystują słowa kluczowe. Bądź za to kreatywny w wyborze końcówki domeny i dopasuj ją do profilu Twojej działalności.
  4. Staraj się nie używać łączników “-”.
  5. Nie przejmuj się wiekiem domeny. Sprawdź za to jej historię oraz wiarygodność.

A może masz już domenę? Zdradź nam, czym kierowałeś się podczas wyboru jej nazwy, chętnie poznamy Twoją historię w Internecie!