BLOG
UX - 11 lipca 2024 13:45 Autor: Ola Gradowska

Czym jest UX design?

Rozpoczynamy nową serię artykułów, w których zapoznamy się z tematyką UX i UI. Terminy te są coraz bardziej rozpoznawalne w świecie IT, więc warto zgłębić temat. Tym bardziej, że znajomość zasad UX/UI może mieć pozytywny wpływ na Twój biznes i osiągane wyniki sprzedażowe. 

Na początek, dowiemy się czy UX jest, skąd się wziął i jak z niego korzystać. Pozwoli nam to na przejście do dalszych, bardziej złożonych kwestii i dokładnie zrozumieć, na czym polega. Tematyka jest fascynująca i bardzo użyteczna, więc zapraszam do lektury!

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Czym jest UX design?
  • Dlaczego UX design jest ważny?
  • Jak projektować w UX?
  • UX w biznesie

Skrót UX pochodzi od terminu User Experience, co oznacza doświadczenia użytkownika. Doświadczenia te związane są z kontaktem z konkretnym projektem. Może to być dowolny produkt, zarówno fizyczny jak i cyfrowy.

Termin UX stworzył i spopularyzował Don Norman w 1993. Don to amerykański psycholog poznawczy i badacz, specjalista w dziedzinie interakcji człowiek-komputer. Do dziś jest aktywny w branży i dzieli się z użytkownikami mediów społecznościowych ciekawymi informacjami z zakresu projektowania.

Wymyśliłem ten termin, ponieważ uważałem, że interfejs użytkownika i użyteczność są zbyt wąskie. Chciałem objąć wszystkie aspekty doświadczenia danej osoby z systemem, w tym grafikę wzornictwa przemysłowego, interfejs, interakcję fizyczną i instrukcję. Od tego czasu termin ten rozpowszechnił się tak szeroko, że zaczyna tracić swoje znaczenie.

Donald Norman

Ciekawostka: Doskonałym i bardzo jaskrawym przykładem zastosowania UX w projektowaniu produktów fizycznych jest historia butelki ketchupu Heinz. Początkowo, producent wypuścił szklaną butelkę, tak doskonale nam wszystkim znaną. Butelka jednak była niepraktyczna i ciężko było wydobyć z niej produkt. Próbowano nawet tę wadę przekuć na zaletę i znak rozpoznawczy – stąd słynne reklamy z uderzaniem w dno butelki. W końcu jednak zdecydowano się zwrócić uwagę na zgłoszenia użytkowników i tak powstała plastikowa butelka, którą łatwo ścisnąć i wygodnie leży w dłoni dzięki odpowiedniej budowie. 

UX to zatem projektowanie skoncentrowane na użytkowniku i jego potrzebach, w którym zwracamy się w kierunku użytkownika i na tym, aby projekt wzbudzał w nim pozytywne emocje i wrażenia. 

Jak pokazuje wspomniana wcześniej ciekawostka, projektowanie UX ważne jest nie tylko w branży IT, ale dosłownie we wszystkich produktach jakie nas otaczają. Dotyczy nie tylko aplikacji, stron czy sklepów internetowych, ale na przykład krzeseł, ekspresów do kawy, czy butelek na napoje. 

Na czym koncentruje się projektowanie UX?

W celu zaprojektowania produktu, który będzie spełniał wszystkie zasady UX, a tym samym będzie przyjazny i lubiany przez użytkowników, konieczne jest skupienie się na kilku najważniejszych aspektach. 

Użyteczność
Produkt użyteczny to taki, który jest prosty i intuicyjny. Nie powoduje frustracji użytkownika, który nie wie jak z niego korzystać. Ważne jest, aby użytkownik w prosty sposób osiągnął efekt, jakiego oczekuje po produkcie. 

Działanie i skuteczność
Nasz produkt powinien działać prawidłowo i być skuteczny. Bardzo ważne jest, aby przed oddaniem go w ręce użytkownika, dokładnie go przetestować w poszukiwaniu ewentualnych błędów. 

Wygląd
Często koncentrujemy się na tym, aby nasz produkt był ładny i estetyczny. Nie to jednak jest najważniejsze. Oczywiście, miła dla oka aplikacja czy krzesło są przyjemnym dodatkiem, ale istotne jest to, aby stylistyka produktu była zrozumiała i użyteczna. 

Komunikacja
Czyli UX Writing. Jest to tworzenie komunikatów i treści dopasowanych do naszego docelowego użytkownika. Inaczej będziemy się zwracać do nastolatków a inaczej do klienta biznesowego. 

UX – od czego zacząć?

O tym, jak dokładnie zbadać oczekiwania i potrzeby użytkownika, opowiemy w kolejnych artykułach z tej serii, ale na początek warto zadać sobie kilka kluczowych pytań, które pomogą w określeniu i dobrym zaplanowaniu projektu. 

Przede wszystkim, należy skupić się na tym, do czego nasz potencjalny klient będzie używał naszego produktu i czy produkt finalnie spowoduje osiągnięcie założonego celu. Ważne jest również, aby osiągnięcie tego celu było możliwie jak najprostsze i intuicyjne. Ludzie z zasady nie lubią skomplikowanych rozwiązań i jeśli produkt będzie wymagał od nich uczenia się nowych rzeczy, mogą się zniechęcić. 

Ważne są również emocje, a zatem nasz produkt powinien generować w użytkowników wyłącznie te pozytywne. Możemy to osiągnąć dzięki wyżej wspomnianej intuicyjności, ale również dzięki dobrze zaprojektowanej stylistyce. 

Kluczowym jednak elementem projektowania UX są badania użytkowników. Tylko one tak naprawdę pozwolą nam na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkowników. Bez badań, możemy łatwo wpaść w pułapkę “jestem specjalistą, wiem co jest dobre”. Takie działania często kończyły się fiaskiem biznesowym w źle zaprojektowanych produktach. 

Projektowanie UX w biznesie

Nie bez powodu UX jest synonimem dobrze prowadzonego biznesu. Firmy takie jak Google czy Apple od dawna skupione są na oczekiwaniach i potrzebach użytkowników, przez co otrzymujemy coraz lepsze i bardziej przyjazne produkty. 

Tylko produkty, które są łatwe w obsłudze i są skoncentrowane na użytkownikach mają szansę na odniesienie sukcesu, co widać na przykładzie powyższych firm, a ponieważ wie o tym coraz więcej przedsiębiorców, projektanci UX pojawiają się w wielu biznesach. 

Ze względu na niewątpliwą wartość UX dla biznesu, co tydzień będziemy omawiać kolejne zagadnienia z zakresu projektowania skoncentrowanego na użytkowniku. Wiedza ta może pomóc Ci w ulepszeniu swoich produktów. 

Autor:

Ola Gradowska

Mniszka w BOK zenbox.pl. Autorka wielu publikacji w Internecie i prasie. W zenbox.pl od prawie 6 lat. Poza pracą w BOK, wspiera oraz rozbudowuje bazę wiedzy dla Klientów i Mnichów zenbox.pl. Dumna posiadaczka dyplomu z projektowania UX/UI. Prywatnie - nałogowo podróżuje, najczęściej w stronę słońca. W wolnych chwilach pochłania literaturę faktu w każdej formie, spaceruje z psem i gra w gry :)

Może ci się spodobać również

Porady - 13 października 2025 21:13

Optymalizacja WooCommerce

Dlaczego optymalizacja WooCommerce jest kluczowa? WooCommerce to niezwykle elastyczna i popularna wtyczka sklepu internetowego w WordPress. Pozwala dodać koszyk, obsługę płatności, zarządzanie produktami – niemal wszystko, czego potrzebuje sklep online, ale ta elastyczność ma swoją cenę: wydajność. W miarę rozwoju sklepu, dochodzi co raz więcej produktów, klientów a wraz z tym rośnie liczba zapytań do […]

Więcej →

Porady - 9 października 2025 9:24

Klonowanie WordPress za pomocą wtyczki Duplicator

Podstawowym i zalecanym sposobem klonowania strony opartej na WordPress w Zenbox jest skorzystanie z opcji Klonowanie dostępnej w sekcji Aplikacje (Installatron) (Jak wykonać klona strony opartej o WordPress za pomoca Installatrona). Narzędzie to w większości przypadków działa sprawnie i pozwala szybko przenieść stronę pod nowy adres. Zdarza się jednak, że podczas procesu mogą wystąpić błędy […]

Więcej →

Rocket
WordPress - 23 czerwca 2025 16:02

Jak testować szybkość strony na WordPress?

Krótki czas wczytywania strony jest bardzo ważny dla pozytywnych doświadczeń użytkowników, a także pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W tym artykule przedstawimy popularne narzędzia do testowania czasu wczytywania, które mogą być pomocne w pracach optymalizacyjnych. Dlaczego ważny jest czas wczytywania strony na WordPress? Długi czas wczytywania strony może zniechęcić użytkowników do jej przeglądania. W dzisiejszych […]

Więcej →