Wybór domeny to pierwsza decyzja, jaką podejmiesz wstępując w świat tworzenia stron internetowych. Domena pozostanie z Tobą przynajmniej przez rok, więc warto dobrze przemyśleć, jaką nazwą będzie się posługiwać i firmować swoją pracę. Nazwa domeny to bowiem nie tylko adres internetowy, ale również Twoja wizytówka w sieci – to ją, w pierwszej kolejności pozna Klient czy osoba odwiedzająca witrynę. 

Przed podjęciem decyzji o wyborze nazwy domeny, sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę. Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne wskazówki, dzięki którym wybór będzie znacznie uproszczony. 

1. Cena utrzymania domeny

Zakup i rejestracja domeny to nie jedyny koszt, jaki przyjdzie Ci ponieść w związku z jej posiadaniem. Pamiętaj, że domenę należy co rok odnowić, więc warto zwrócić uwagę na cenę odnowienia domeny oraz cenę jej przywrócenia, jeśli zdarzy Ci się nie opłacić odnowienia w terminie.

Jest to o tyle ważne, że w przypadku niektórych domen, cena przywrócenia po terminie jest bardzo wysoka. Sam koszt rejestracji domeny nie jest zatem jedyną kwestią wartą rozważenia.

Podpowiadamy: Wybierając rejestratora Twoich domen zwróć uwagę na transparentność oferty oraz regulaminów — szczególnie w przypadku promocji. Unikniesz dzięki temu późniejszych niespodzianek, związanych z opłatami za dodatkowe usługi, które mogą nie być Tobie potrzebne.

2. Tylko nazwa firmy?

Jeżeli prowadzisz firmę, to pierwszą myślą z pewnością będzie rejestracja domeny z nazwą zawierającą nazwę firmy. Nie jest jednak jedyne rozwiązanie. Pomyśl nad nieco bardziej kreatywnym pomysłem!

Przykładowo, jeśli Twoja firma zajmuje się produkcją domowych dżemów i nazywa się Dżemex, możesz wybrać domenę najlepszedzemy.pl lub kanapkazdzemem.pl:) Nie zawsze musi być to zatem domena bezpośrednio związana z nazwą firmy. Ogromną popularnością cieszą się ostatnio również domeny zawierające imię i nazwisko właściciela firmy, któremu zależy na tworzeniu marki własnej.

Tak więc Twoja firma może mieć swoją nazwę, ale strona będzie promowana pod Twoim imieniem i nazwiskiem, przykładowo jankowalski.photography. Takie rozwiązanie jest szczególnie polecane dla freelancerów czy jednoosobowych działalności gospodarczych.

Ważne: To, co teraz powiem, może wydawać się oczywiste, warto jednak przypomnieć sobie, że nazwa domeny powinna odzwierciedlać nazwę marki oraz strony internetowej. Użytkownik wpisujący adres psiakosc.pl oczekuje raczej strony firmy związanej z artykułami dla psów, a nie serwisu sprzedającego maszyny rolnicze.

Niektóre elementy w nazwach domen mogą jednak negatywnie wpływać na ich postrzeganie przez internautów. Dlatego wybierając nazwę domeny staraj się unikać:

  • cyfr i myślników,
  • słów o skomplikowanej pisowni,
  • błędów w pisowni słów,
Nazwa domeny - symbol name na kostkach

3. Czy nazwa domeny nie jest za długa?

Nie bez powodu popularne portale internetowe mają krótkie i łatwe do zapamiętania nazwy: wp.pl, onet.pl, o2.pl czy po prostu google.com. Według badania przeprowadzonego przez firmę Gaebler na temat długości nazw domen, średnia długość domeny dla 10 000 najpopularniejszych stron internetowych to zaledwie 8 znaków.

Pamiętaj również, że Twój Klient czy odwiedzający nie zawsze będzie miał dostęp do linka do Twojej strony, a zapamiętanie nazwy tanieoponywymianaopole24.pl może nie ułatwiać sprawy 🙂 Postaw więc na prostą i krótką, na ile to możliwe nazwę.

Podpowiadamy: Krótka nazwa domeny nie jest jedynym wyznacznikiem sukcesu. Nazwy domen muszą między innymi zapadać w pamięć. Krótka domena, której nie można łatwo zapamiętać, jest znacznie gorsza niż dłuższa domena, której nigdy nie zapomnisz.

4. Wybierz odpowiednie rozszerzenie 

.pl, .com, .eu, co wybrać? Rozszerzeń domen jest całe mnóstwo i w zasadzie nie masz żadnych ograniczeń przy wyborze. Warto jednak podejść do wyboru rozsądnie zwracając uwagę nie tylko na cenę, o której wspomniałam wyżej, ale również na przeznaczenie i zasięg strony.

Jeżeli zatem nie zależy Ci na szczególnej oryginalności (o czym poniżej), wybierz raczej domenę .pl dla polskich firm, portali, blogów, czy końcówkę sklep.pl dla biznesu ecommerce. Jeżeli działasz lokalnie, świetnym i tanim rozwiązaniem będzie również wybór domeny regionalnej, np. waw.pl/

Podpowiadamy: Jeżeli prowadzisz lub zastanawiasz się nad uruchomieniem sklepu internetowego i chcesz sprzedawać swoje produkty w wielu krajach, rozważ rejestrację domen dla Twojej marki w wielu rozszerzeniach krajowych. Podkreślisz w ten sposób swoim klientom, aktywne działanie na terenie ich kraju.

5. Postaw na kreatywność!

Rynek domen jest bardzo szeroki i możesz wybierać spośród całego mnóstwa (ponad 1000) różnych rozszerzeń. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby nieco zaszaleć i utworzyć domenę w taki sposób, aby jej rozszerzenie było częścią nazwy lub całość tworzyła zabawne połączenie.

Przykładowo, wracając do wspomnianego producenta dżemów, może to być domena dzem.am lub, jeśli sprzedajesz komplety dresowe: dr.es. Kombinacja zależy wyłącznie od Twojej kreatywności, a ciekawa i oryginalna nazwa z pewnością zapadnie w pamięć Two.im Klientom 🙂

Podsumowanie

Jak widzisz, zanim wybierzesz domenę, czeka Cię chwila zastanowienia. Niezależnie od tego jednak na jaką nazwę postawisz pamiętaj, że koniec końców, istotne jest to, co odwiedzający zobaczy po wejściu na Twoją stronę 🙂

Autor:

Ola Gradowska

Mniszka w BOK zenbox.pl. Autorka wielu publikacji w Internecie i prasie. W zenbox.pl od prawie 6 lat. Poza pracą w BOK, wspiera oraz rozbudowuje bazę wiedzy dla Klientów i Mnichów zenbox.pl. Dumna posiadaczka dyplomu z projektowania UX/UI. Prywatnie - nałogowo podróżuje, najczęściej w stronę słońca. W wolnych chwilach pochłania literaturę faktu w każdej formie, spaceruje z psem i gra w gry :)

Może ci się spodobać również

WordPress
Porady - 10 września 2024 15:55

Jak usunąć pętlę przekierowań w WordPressie?

Kiedy użytkownik strony trafi na pętlę przekierowań, jego przeglądarka utkwi w nieskończonym procesie przekierowywania pomiędzy różnymi adresami URL, co najczęściej skutkuje wyświetleniem stosownego komunikatu. Czym jest pętla przekierowań? Pętla przekierowań to sytuacja w której następuje nieskończony proces przekierowywania między dwoma lub większą liczbą adresów, co skutkuje brakiem możliwości wczytania docelowej strony. Dla przykładu, użytkownik może […]

Więcej →

Obraz artykułu na blogu zenbox o Publii.
Porady - 6 września 2024 12:24

WordPress lub inny CMS Cię przerasta? Poznaj proste i bezpieczne rozwiązanie.

Nieustannie napotykasz problemy z zarządzaniem swoją stroną opartą na popularnym systemie CMS? Sama instalacja i obsługa takiego systemu jest zbyt skomplikowana? Poniższy artykuł jest właśnie dla Ciebie. Może potrzebujesz jedynie prostej strony wizytówki dla swojej firmy lub osobistego projektu? W tym artykule dowiesz się, jak łatwo stworzyć taką stronę przy użyciu programu Publii – prostego […]

Więcej →

Bez kategorii - 5 września 2024 12:40

Jak wykonać audyt UX?

Wiemy już czym są Heurystyki Nielsena. W ramach przypomnienia, jest to zbiór zasad, dzięki którym zaprojektujemy dobry, użyteczny produkt lub wykonamy efektywny audyt UX. Warto je sobie przypomnieć, ponieważ dziś dowiemy się, jak zastosować te zasady w wykonaniu audytu UX. Czym jest audyt UX? Audyt UX (audyt UX) polega na sprawdzeniu i wskazaniu niedoskonałych, możliwych do poprawy […]

Więcej →