W obecnych czasach każdy z nas robi zakupy online. Możemy dlatego zaobserwować wzrost ilości powstających sklepów online. Z poprzednich artykułów wiesz już jak skonfigurować taką sprzedaż. Czy wiesz jednak, że sklep online powinien spełniać kilka ważnych (prawnych) warunków? Brak wywiązania się z poniższych zobowiązań może skutkować nałożeniem kary przez odpowiednie organy (np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Urząd Ochrony Danych Osobowych).

W tym artykule przybliżę Ci:
  • jakie dokumenty konieczne są do rozpoczęcia sprzedaży online
  • czy konieczna jest dodatkowa konfiguracja sklepu pod kątem prawnym.
Podpisanie dokumentów prawnych.

Niezbędne dokumenty prawne do rozpoczęcia sprzedaży online:

1. Regulamin sprzedaży 

Regulamin sprzedaży jest dokumentem, w którym należy opisać cały proces zakupu. Musi być on zgodny z ustawą o prawach konsumenta i wytycznymi UOKiK. Każdy regulamin musi odzwierciedlać procesy obsługi i realizacji zamówień. Regulamin powinien zawierać takie wpisy jak między innymi: 

  • opis składania zamówień i dokonywania płatności oraz sposoby dostaw,
  • zasady dotyczące odstąpienia od umowy, zwrotów oraz reklamacji,
  • informacje o produktach występujących w sklepie,
  • zasady prowadzenia konta,
  • dane identyfikacyjne podmiotu prowadzącego sklep, który zgodnie z przepisami RODO jest administratorem danych osobowych klientów.

2. Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

Każdy sklep internetowy musi zawierać również regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, ponieważ prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z rejestracją, zakładaniem i prowadzeniem konta użytkownika w sklepie internetowym, a także udostępniana jest możliwość dodania produktów do koszyka i złożenia formularza zamówienia, który najczęściej zintegrowany jest z kanałami płatności. Obowiązek udostępniania takiego regulaminu nakłada Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE).

3. Polityka prywatności oraz polityka cookies

Polityka prywatności to dokument, który przedstawia zasady przetwarzania danych przyjęte przez administratora danych. Informuje on jakie dane o użytkownikach są zbierane w sklepie internetowym oraz wykazuje przysługujące im uprawnienia i sposób ich realizacji. Polityka pozwoli Ci spełnić obowiązki informacyjne, które wynikają z przepisów RODO. Natomiast polityka cookies określa sposoby i cele przetwarzania ”ciasteczek” w przeglądarce sklepu internetowego oraz warunki uniemożliwienia takiego przetwarzania. Pliki cookies odpowiadają między innymi za zapamiętywanie danych logowania, czy też zawartości koszyka. Umożliwiają również zapamiętanie preferencji użytkownika oraz personalizowanie stron internetowych pod kątem wyświetlanych treści oraz reklam. 

4. Formularz reklamacyjny oraz odstąpienia od umowy

Jako sprzedawca musisz również poinformować kupującego w jaki sposób może odstąpić od umowy, bądź złożyć reklamacje w przypadku wadliwego produktu. Informacje te możesz zawrzeć w Regulaminie, ale musisz też udostępnić formularz odstąpienia od umowy oraz formularz reklamacyjny.

Pamiętaj: Wszystkie powyższe informacje muszą zostać przekazane kupującemu w sposób zrozumiały. Jeżeli nie masz pewności co do dokumentów, które zostały przez Ciebie stworzone – pamiętaj, że na rynku znajdziesz wiele firm, które zajmują się tworzeniem wszelkich koniecznych dokumentów, aby były one zgodne z obowiązującymi przepisami.

Czy konieczne jest wykonanie dodatkowej konfiguracji, aby Twój sklep spełniał wszelkie warunki prawne?

Posiadasz już wszystkie dokumenty, które konieczne są do rozpoczęcia sprzedaży online. Przyszedł więc czas, na dodatkową konfigurację Twojego sklepu. Mamy tutaj na myśli uwzględnienie checkboxów, które użytkownik będzie zaznaczał w chwili rejestracji konta czy też przed dokonaniem zakupu..

Warunkiem utworzenia konta użytkownika w Twoim sklepie musi być zaznaczenie odpowiednich checkboxów (czyli zaakceptowanie konkretnych regulaminów czy też potwierdzenie, że klient został poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy). Zgody są również niezbędne w celu wysyłania wiadomości mailowych lub telefonicznych do klientów sklepu. Taki obowiązek wynika z przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne, a także UŚUDE. Należy przy tym pamiętać, że wycofanie zgody na przez klienta sklepu na działania marketingowe powinno być równie łatwe jak jej wyrażenie.

Poniżej przedstawiamy zrzut ekranu z procesu dokonania zakupu w Zenbox. Jak widzisz, aby dokonać złożenia zamówienia musisz zaznaczyć wskazane checkboxy. W innym przypadku zakup nie będzie możliwy.

Akceptacja regulaminu na stronie Zenbox.pl

Podsumowując

Aby Twój sklep internetowy spełniał wszystkie wymogi prawne musisz zweryfikować wiele elementów. Zwróć jednak uwagę, że kodeksy prawne bardzo często są aktualizowane, ważne jest dokonywać weryfikacji na bieżąco i sprawdzać, czy Twoja strona obecnie spełnia wszystkie wymagania.

Jeżeli dopiero planujesz uruchomienie swojego sklepu internetowego konieczne zajrzyj również do naszych poradników, z których dowiesz się:

Uwaga: Powyższy wpis ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Zalecamy przed wdrożeniem odpowiednich dokumentów  konsultację z profesjonalistami.

Autor:

Kamil Kołosowski

Od 5 lat Mnich w BOK Zenbox.pl. Hosting i Internet zna od środka. Autor artykułów i poradników dostępnych w bazie wiedzy oraz na blogu Zenbox. Badacz wszystkiego, co związane nowymi technologiami. Po pracy — tato dwójki urwisów i pasjonat leśnych wędrówek.

Może ci się spodobać również

WordPress - 11 października 2024 14:22

Automatyzacja marketingu w WordPress: Przykłady praktyczne

W poprzednich artykułach omówiliśmy, dlaczego warto automatyzować marketing oraz jakie wtyczki WordPressa mogą w tym pomóc. Teraz czas na trzecią część, w której przedstawimy konkretne przykłady zastosowań automatyzacji marketingu, takich jak automatyczne wysyłanie newsletterów, przypomnienia o porzuconym koszyku czy dynamiczne treści na stronie. 1. Automatyzacja newsletterów Regularna komunikacja z użytkownikami poprzez newslettery to jedno z […]

Więcej →

UX - 10 października 2024 13:56

Testy A/B

Czym są testy A/B? Testy A/B należą do ilościowych metod badań użytkowników. Oznacza to, że efekty badania są w pełni policzalne – nie skupiamy się na kwestiach jakościowych a wyłącznie na wynikach liczbowych. Testy A/B polegają na udostępnieniu użytkownikom dwóch wersji tego samego projektu, aby móc sprawdzić, który z nich działa lepiej. W testach tych, […]

Więcej →

UX - 3 października 2024 12:35

Testy użyteczności

Testy użyteczności to jedno z ważniejszych badań w zakresie projektowania UX. Pozwalają nie tylko na zbadanie preferencji docelowego użytkownika, ale również na identyfikacji potencjalnych problemów w już istniejącym produkcie a także odkrywaniu możliwości jego ulepszeń. Czym są testy użyteczności? Testy użyteczności to badanie, podczas którego moderator prosi uczestnika o wykonanie zadań powiązanych z korzystaniem z […]

Więcej →