Założona w 2015 roku OpenAI – firma specjalizująca się w sztucznej inteligencji – spowodowała w dość krótkim czasie niesamowity rozwój otaczającego nas świata technologii. Oczywiście trzeba tu też zaznaczyć inne wielkie firmy, które aby nie zostać w tyle rozwijają również własne AI, np. Microsoft (Copilot). Dlatego w tym artykule skupimy się na narzędziach dających możliwość integracji WordPress’a ze sztuczną inteligencją oraz ze szczególnym naciskiem na chatbota.

Zacznijmy od weryfikacji, w jakich kategoriach spotkamy narzędzia wspierane sztuczną inteligencją.

Gdyby rozpisać wszystkie aktualnie dostępne narzędzia, to ten artykuł zająłby kilka długich stron. Dlatego wymienię poszczególne kategorie, w celu pokazania Tobie – drogi czytelniku – ogólnie jakie sztuczna inteligencja daje nam możliwości.

Zaczynając od prowadzenia konwersacji z AI przez ChatGPT, a przechodząc dalej do możliwości generowania obrazów przez DALL-E, każda z tych opcji ma swoje przełożenie na dostępne już wtyczki do WordPressa.

Możemy odnaleźć pomocne pluginy do wsparcia tłumaczenia naszej strony na inne języki,  wsparcie optymalizacji SEO jak i personalizacji strony, tworzenie artykułów pod dany temat lub ich analizy. Uruchamiania nawet zaawansowanych chatbotów na stronie z własnym modelem uczenia. Wsparcie zostało również wdrożone do branży e-commerce, np. w tworzeniu odpowiednich opisów produktów lub analizy zachowań potencjalnych klientów.

AI została już również zaciągnięta do automatyzacji marketingu, np. tworzenia maili z pomocą sztucznej inteligencji oraz do optymalizacji treści w mediach społecznościowych. Niestety nie ma nic za darmo i wątek ten zostanie poruszony pod koniec tego artykułu.

Różnice zdań społeczności

Warto też zaznaczyć, jak społeczność jest podzielona jeśli chodzi o używania tego typu narzędzi. Może to również spotkać się z ostrą krytyką. O co dokładnie się rozchodzi? Najlepiej posłużyć się tu przykładem z przeszłości.

Zastosowanie w 1924 roku linii produkcyjnej w fabryce Forda przyniosło obniżenie kosztów oraz przyspieszyło produkcję, ale spotkało się również z wieloma protestami ludzi. Nastąpiła bowiem redukcja miejsc pracy. Dzisiaj jednak nie ma możliwości, aby taka przykładowo fabryka okien funkcjonowała bez linii produkcyjnej. Jest to pierwszy problem, jaki ma miejsce w przypadku sztucznej inteligencji, który jednak za kilka lub kilkanaście lat może zniknąć.

Drugim problemem są kontrowersje dotyczące budowania (tworzenia) treści i obrazów wspartych AI, ponieważ budowane są one na podstawie danych stworzonych wcześniej przez człowieka. Można znaleźć już sporo informacji dotyczących pozwów autorów książek lub autorów prac artystycznych skierowanych w stronę firm odpowiedzialnych za sztuczną inteligencję.

Dodatkowo pisząc ten artykuł, miałem okazję przeczytać oświadczenie ze strony YouTube o planowanej funkcji oznaczania treści generowanych z pomocą AI, a także ich demonetyzacja w razie naruszenia praw autorskich. Czas jednak pokaże jak to się rozwinie w przyszłości, np. czy wyszukując w Google, nie będzie na liście wyników wyświetlać oznaczeń dla pozycji, która z nich została wygenerowana z pomocą AI.

Czym jest chatbot?

Wyjaśnię w prosty sposób, zaznaczając również jak należy podejść do uruchomienia na własnej stronie chatbota. Jest to narzędzie, które ma ułatwić lub pomóc w znalezieniu na naszej stronie odpowiedzi, produktu lub artykułu. Ma to znaczenie przy opisanym dalej krótkim tutorialu integracji wtyczki chatbota na WordPress’ie.

Wyobraźmy sobie, że na stronie www będzie pojawiał się (najczęściej w dolnym prawym rogu ekranu) przycisk. Taka opcja jest już dostępna na wielu stronach. Po kliknięciu uruchomi się formularz, gdzie będziemy mogli rozpocząć rozmowę z wirtualnym asystentem, który ma pomóc przeglądającemu uzyskać informacje lub odpowiedzieć na pytania. Innymi słowy, jest narzędziem do automatycznego prowadzenia konwersacji jak z człowiekiem. Takie narzędzie pozwala najczęściej poprawić efektywność obsługi klienta, a także zautomatyzować wybrane procesy i zaoszczędzić czas. Oczywiście czas właściciela strony jak i użytkownika.

Ważnym elementem jest w przypadku chatbota wspartego sztuczną inteligencją, odpowiednie przygotowanie danych, z których będzie się uczył. Jak wiadomo ludzka kreatywność nie zna granic i użytkownik może zadawać asystentowi pytania niezwiązane z branżą naszej strony. Dodatkowo nieprzygotowanie chatbota może skutkować problemami takimi jak, np. przekierowanie na inną stronę, gdzie znajdzie inne produkty, ofertę lub treść.

Przykład integracji chatbot’a z WordPressem (ChatGPT).

Poradnik ten został przygotowany na podstawie wtyczki aktualnie najpopularniejszej na liście wraz z liczbą pozytywnych ocen. Wtyczka ta posiada bardzo dużo opcji, jednak skupimy się jedynie na chatbocie i pokazaniu przykładu integracji z OpenAI (ChatGPT).

Instalacja wtyczki

Po przejściu do zakładki wtyczek w celu dodania nowej, wyszukujemy:
AI Engine: Chatbots, Generators, Assistants, GPT 4 and more!

Przejście do ustawień wtyczki i konfiguracji API

W kolejnym kroku warto zapoznać się z głównymi ustawieniami. Jeżeli planujemy uruchomienie jedynie asystenta dobrym krokiem będzie wyłączenie innych opcji.

Ważne jest również zaznaczenie „Finetunes”, abyśmy mogli w późniejszych krokach wejść do tej zakładki i mieć możliwość przygotowania własnego modelu.

Następnie w zakładce „Settings” musimy ustawić nasz wygenerowany wcześniej na stronie OpenAI (https://platform.openai.com/api-keys) KluczAPI by móc korzystać z narzędzia ChatGPT.

Proces związany z generowaniem klucza, a także związanymi z tym kosztami, poruszyłem w dalszym akapicie Integracja AI z WordPress – konsekwencje.

Ustawienia Chatbota

Po ustawieniu naszego prywatnego Klucza API, możemy przejść już do ustawień Chatbota. Tutaj również trzeba poświęcić chwilę czasu aby zapoznać się z ustawieniami.

Na ten moment prowadzona konwersacja będzie wykorzystywać cały zasób wiedzy ChatGPT. Tak jakbyśmy zalogowali się na ich główną stronę. Jednak nie o to nam chodzi, aby użytkownik wchodząc na naszą stronę rozmawiał o rzeczach nie związanych z naszą stroną.

Zbudujmy teraz nasz własny model

Pora teraz zająć się głównym zadaniem, aby nasz chatbot na stronie miał sens. Czyli przygotowanie własnego modelu. Jest to konieczne proces by odpowiedzi były powiązane z naszą witryną.

Uwaga: Ważnym wymaganiem ze strony OpenAI jest konieczność przygotowania minimum 10 pozycji. Oczywiście im więcej tym lepiej. Następnie przygotowaną bazę należy wgrać do OpenAI.

Teraz czas na wytrenowanie naszego modelu. Klikamy więc przycisk „Train Model” w pozycji wgranej wcześniej przez nas bazy danych.

Na podstawie danych sztuczna inteligencja będzie uczyć się odpowiedzi, jakie ma zwrócić  pytającemu użytkownikowi. Może to potrwać w zależności od ilości przygotowanych danych. Po zakończeniu uczenia zmieni się status na „SUCCEEDED”. Suffix jest ustawioną wcześniej nazwą naszego modelu.

Ustawiamy nasz model i testujemy chatbota

Przygotowany model musimy ustawić, aby chatbot z niego korzystał. Przechodzimy do zakładki „Chatbots” i rozwijamy opcję „AI SETTINGS”. W pozycji „Model” wybieramy z listy przygotowany wcześniej model.

Teraz nasza sztuczna inteligencja będzie odpowiadać w sposób bardziej przystosowany do naszej strony.

Integracja AI z WordPress – konsekwencje.

Jak widać w przygotowanym powyżej przykładzie i poradniku, wdrożenie na stronie asystenta zintegrowanego z popularnym ChatGPT jest dosyć łatwe. Jednak, aby został on dobrze przygotowany, konieczne jest poświęcenie dużej ilości czasu na zbudowanie odpowiedniej bazy z informacjami o naszej stronie oraz odpowiednimi zapytaniami.

Tutaj możemy się zatrzymać na chwilę rozmyślań. Wiadome jest, że na przygotowanie profesjonalnych danych, a następnie rozwijanie tych danych potrzebny będzie profesjonalista. Osoba posiadająca odpowiednie doświadczenie w przygotowaniu właściwych zapytań, aby sztuczna inteligencja okazała się efektywna. Tutaj właśnie rodzi się nowe miejsce pracy, jak w przypadku linii produkcyjnej, czyli pracownik zarządzający AI.

Na początku tego artykułu wspomniałem, że nie ma nic za darmo. Tak samo jest w tym przypadku. Do integracji ze sztuczną inteligencją potrzebne jest zasilenie konta OpenAI. Generowanie odpowiedzi w trakcie rozmowy zużywa zasoby serwera OpenAI.

Przygotowując powyższy poradnik i zadając około 10-20 pytań, koszt na moim koncie wyniósł 0.01$ (ok. 4gr). Nie jest to dużo, jednak warto wziąć pod uwagę w momencie wdrożenia, z jakim kosztem będziemy musieli się liczyć gdy odwiedzi nas przykładowo 10 000 użytkowników.

Jak już wspomniałem o zasobach serwera, to trzeba również brać pod uwagę własny serwer, na którym funkcjonuje strona. Załóżmy, że posiadamy już zainstalowanych 10-15 wtyczek, które w odpowiednim czasie uruchamiają własne zadania CRON. Przy każdym zapytaniu ze strony użytkownika uruchomiony zostanie proces komunikacji z AI w celu wygenerowania odpowiedzi. Przełoży się to na wydajność naszej strony, bo w tle będzie uruchomionych coraz więcej procesów jednocześnie.

Podsumowanie

Powyższy artykuł miał na celu przedstawienie możliwości, jakie daje nam sztuczna inteligencja. Omówiony w nim został również przykład integracji chatbota z WordPressem, wraz z budowaniem własnego modelu uczenia. Wyciągając z tego wnioski można spojrzeć na niesamowicie szybki rozwój narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją.

Nie podamy w tym artykule przydatnych linków. Aktualny trend dotyczący AI sprawia, że można łatwo odnaleźć mnóstwo poradników, video tutoriali, itp. poszerzających wiedzę z tego zakresu. Najbardziej zachęcamy do zapoznania się z dobrymi przykładami budowania “promptów” (zapytań). Taka wiedza poszerzy doświadczenie i przyniesie większą efektywność w osiągnięciu oczekiwanej odpowiedzi ze strony sztucznej inteligencji.

Autor:

Damian Narodzonek

Może ci się spodobać również

WordPress - 11 października 2024 14:22

Automatyzacja marketingu w WordPress: Przykłady praktyczne

W poprzednich artykułach omówiliśmy, dlaczego warto automatyzować marketing oraz jakie wtyczki WordPressa mogą w tym pomóc. Teraz czas na trzecią część, w której przedstawimy konkretne przykłady zastosowań automatyzacji marketingu, takich jak automatyczne wysyłanie newsletterów, przypomnienia o porzuconym koszyku czy dynamiczne treści na stronie. 1. Automatyzacja newsletterów Regularna komunikacja z użytkownikami poprzez newslettery to jedno z […]

Więcej →

UX - 10 października 2024 13:56

Testy A/B

Czym są testy A/B? Testy A/B należą do ilościowych metod badań użytkowników. Oznacza to, że efekty badania są w pełni policzalne – nie skupiamy się na kwestiach jakościowych a wyłącznie na wynikach liczbowych. Testy A/B polegają na udostępnieniu użytkownikom dwóch wersji tego samego projektu, aby móc sprawdzić, który z nich działa lepiej. W testach tych, […]

Więcej →

UX - 3 października 2024 12:35

Testy użyteczności

Testy użyteczności to jedno z ważniejszych badań w zakresie projektowania UX. Pozwalają nie tylko na zbadanie preferencji docelowego użytkownika, ale również na identyfikacji potencjalnych problemów w już istniejącym produkcie a także odkrywaniu możliwości jego ulepszeń. Czym są testy użyteczności? Testy użyteczności to badanie, podczas którego moderator prosi uczestnika o wykonanie zadań powiązanych z korzystaniem z […]

Więcej →