Osoby korzystające z usług hostingowych regularnie napotykają problemy techniczne związane z funkcjonowaniem stron internetowych lub wysyłką wiadomości email. Oczywiście wsparcie w takich sytuacjach oferowane jest przez dostawców hostingu lub zewnętrzne firmy. Jednak w dobie dynamicznego rozwoju technologii i sztucznej inteligencji mamy możliwość samodzielnego diagnozowania oraz rozwiązywania tego typu problemów. Przygotowany został więc artykuł w celu pokazania jak w prosty sposób wykorzystać możliwości AI do rozwiązania problemów takich jak błędy WordPress, PHP czy też dostarczanie wiadomości email.

Wprowadzenie do komunikacji z sztuczną inteligencją

Obecnie najpopularniejszymi narzędziami, które umożliwiają interakcję z AI, są ChatGPT oraz Copilot dostępny w przeglądarce Edge. Zwracam uwagę, że są to narzędzia darmowe. Choć ten artykuł nie omawia szczegółowo działania narzędzi AI, warto wiedzieć, że są one zdolne do wykonywania zadań, które zazwyczaj wymagają dużego nakładu pracy, zwłaszcza w zakresie przeszukiwania informacji. Narzędzia te korzystają z algorytmów rozpoznawania wzorców, przetwarzania języka naturalnego oraz uczenia się na podstawie danych, dzięki czemu mogą dostarczyć szczegółowych odpowiedzi na zadawane pytania. Wraz z postępem i rozwojem AI narzędzia te stają się coraz bardziej przydatne w różnych zastosowaniach i analizie danych. W tym artykule skupimy się na diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów technicznych, które zostaną omówione w dalszej części.

Problemy, które zostały omówione w artykule 

Wybrane zostały do tego artykułu jedne z najpopularniejszych błędów, a następnie podzielone na trzy kategorie. Błąd w WordPressie często występujący po aktualizacji szablonu lub w momencie przenoszenia strony na inny serwer. Następny błąd dotyczy również WordPressa, jednak ujęty został pod kątem błędu PHP. Ostatni z błędów dotyczy już wiadomości zwrotnych w momencie wysyłania wiadomości z konta pocztowego.

  • WordPress – Strona wczytuje jedynie grafiki i sam kod HTML
  • PHP – PHP Fatal error
  • Email –  Considered UNSOLICITED BULK EMAIL

Uwaga!: Pamiętaj, że zawsze uzyskasz też szybką pomoc z naszego Biura Obsługi Klienta. Możesz wysłać wiadomość na kontakt@zenbox.pl lub utworzyć odpowiednie zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy

Konstruowanie zapytań w celu uzyskania dobrych odpowiedzi

Przed rozpoczęciem korzystania z pomocy AI warto zapoznać się z dobrą praktyką formułowania pytań, aby były one jak najbardziej precyzyjne i jasne. Dokładne zdefiniowanie problemu pozwoli wygenerować trafny wynik, oszczędzając czas i zwiększając efektywność uzyskanej odpowiedzi.

ChatGPT od OpenAI lub Copilot od Microsoftu (również oparty na modelu OpenAI) to narzędzia, które możemy porównać do wyszukiwarki na „sterydach”. Wymagają szczegółowego określenia zapytania, podobnie jak w przypadku wyszukiwarek takich jak Google. Precyzyjne formułowanie promptów jest kluczowe: należy wyraźnie określić problem, unikać potocznych wyrażeń oraz dbać o poprawność językową. Przyjęło się, że efektywne są pytania otwarte, ale powinny one być równocześnie szczegółowe, aby uzyskać konkretny efekt.

Ciekawostka: Pytania otwarte, które zwykle zaczynają się od słów takich jak: jak, jaka, jakie, jaki, co, po co, kto, kiedy, gdzie, zachęcają do udzielania rozbudowanych odpowiedzi.

Przykład: Zamiast pytania 'Czy to błąd PHP?’, lepiej zadać pytanie 'Jakie czynniki mogą powodować błąd PHP na mojej stronie? Oto treść błędu:…’

Dostępne narzędzia online do tworzenia zapytań

Nie ma potrzeby szukania specjalistycznych narzędzi do formułowania zapytań. Wystarczy odpowiednio skonstruować prompt do AI, zawierający prośbę o sformułowanie dobrego zapytania. Niezbędne jest jednak dostarczenie szczegółowego opisu sytuacji, aby sztuczna inteligencja mogła stworzyć poprawne zapytanie.

Przykład: Moja strona internetowa nie działa i wyświetla biały ekran z komunikatem o błędzie „Fatal Error”. Jak mogę najlepiej sformułować pytanie do AI, aby uzyskać szczegółową odpowiedź?

Otrzymana odpowiedź nie tylko dostarczy nam szablon zapytania, ale również wskaże kluczowe elementy, które warto uwzględnić w zapytaniu.

Pomoc ChatGPT w przypadku problemów z WordPressem

Rozważmy problem z WordPress, gdzie strona wydaje się nie wczytywać do końca. Widoczna jest tylko treść i obrazy, ale brakuje całkowitej struktury strony. W takim przypadku ważne jest, aby dokładnie opisać, co obecnie jest widoczne na stronie i jakie działania zostały podjęte przed wystąpieniem problemu. Dokładny opis tych elementów pomoże sztucznej inteligencji zidentyfikować potencjalną przyczynę problemu.

Zapytanie: Mam problem z moją stroną opartą na WordPress. Po wejściu na stronę WordPress wczytuje tylko sam html i grafiki. Bez układu strony i elementów pochodzących z WordPress. W czym może leżeć problem?

Zrzut ekranu z ChatGPT - rozwiązywanie problemu z WordPress

Uzyskana odpowiedź wskazuje poszczególne kroki jakie należy podjąć w celu weryfikacji. Najczęstszym przypadkiem rozwiązania tego błędu jest punkt 2, 5 lub 6.

Błędy PHP

Kolejny przykład jest prostszy do zdiagnozowania. Dotyczy on błędu w skrypcie PHP na stronie WordPress, ale problem może występować również w innych systemach zarządzania treścią lub aplikacjach (np. Joomla, Prestashop),  które również wykorzystują ten skrypt funkcjonujący na hostingu. Kluczowym elementem w tym zapytaniu jest dostarczenie pełnego opisu błędu, który jest widoczny na stronie lub zapisany w logach błędów PHP.

Podpowiadamy: Jeżeli nie wiesz jak ustawić logowanie błędów PHP na usłudze hostingu to zapoznaj się z treścią: W jaki sposób mogę ustawić zmienne środowiskowe PHP? Dodatkowo w WordPressie możesz włączyć tryb debugowania z zapisem błędów PHP do pliku: Niedoceniany plik wp-config

Zapytanie: Moja strona działająca na WordPress zaczęła wyświetlać błąd. Przywracanie kopii nie pomaga. Co mogę zrobić? Tak wygląda błąd na stronie: [25-Apr-2024 09:54:38 UTC] PHP Fatal error:  require_once(): Failed opening required '/home/user/domains/domena.pl/public_html/newcms/wp-content/plugins/backupwordpress/vendor/autoload.php’ (include_path=’.:/opt/alt/php74/usr/share/pear’) in /home/user/domains/domena.pl/public_html/newcms/wp-content/plugins/backupwordpress/classes/class-plugin.php on line 128

Zrzut ekranu z ChatGPT - rozwiązywanie problemu z błędami PHP

Jak widać na powyższym zrzucie ekranu, przyczyna błędu została szybko zidentyfikowana. Wymieniona została wtyczka, która za to odpowiada. Również podane zostały szczegółowe kroki jakie należy podjąć w celu rozwiązania problemu. Tutaj akurat najlepszym rozwiązaniem w celu przywrócenia strony do poprawnego funkcjonowania jest punkt 2.

Przykład problemów z wiadomościami email

Ostatnim przykład dotyczy częstych błędów z pocztą na serwerze. Skutkuje to wiadomościami zwrotnymi, które otrzymywane są na skrzynkę pocztową po wysłaniu wiadomości. Podobnie jak z błędami PHP mamy w tym przypadku całą treść jaką należy zawrzeć w pytaniu, aby wygenerowana odpowiedź nakierowała nas na rozwiązanie.

Zapytanie: Wysyłam maile i w ostatnim czasie dostaję ciągle wiadomości zwrotne. Dzieje się tak od wczoraj oraz wiadomości wysyłane są na różne adresy. Poniżej przykładowa wiadomość zwrotna jaką otrzymałem:
„Temat: Considered UNSOLICITED BULK EMAIL, apparently from you
Data: Wed, 10 Apr 2024 09:30:37 +0200 (CEST)
Nadawca: Content-filter at mail22.zenbox.pl
Adresat: kontakt@zenbox.pl
A message from
to: ja@nazwadomeny.pl
was considered unsolicited bulk e-mail (UBE).
Our internal reference code for your message is 13048-11-6/J1o1EpSwOl95
The message carried your return address, so it was either a genuine mail
from you, or a sender address was faked and your e-mail address abused
by third party, in which case we apologize for undesired notification.
We do try to minimize backscatter for more prominent cases of UBE and
for infected mail, but for less obvious cases some balance between
losing genuine mail and sending undesired backscatter is sought,
and there can be some collateral damage on either side.
Return-Path: (OK)
From: Jan Kowalski
(dkim:AUTHOR)
Message-ID: 541dcd51-c988-4185-b495-06a83209f616@nazwadomeny.pl
Subject: Wycena hostingu
Delivery of the email was stopped!”

Zrzut ekranu z ChatGPT - rozwiązywanie problemu z wiadomościami zwrotnymi email

Tak samo jak we wcześniejszych przykładach otrzymany został szczegółowy wynik wraz z listą możliwych przyczyn i rozwiązań.

Podsumowanie

Podsumowując ten artykuł, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji takie jak ChatGPT dają nowe możliwości w rozwiązywaniu różnych problemów technicznych. Możliwość generowania precyzyjnych odpowiedzi pozwala efektywnie diagnozować napotkane błędy. Zachęcam Cię drogi czytelniku do eksperymentowania, aby odkryć pełny potencjał AI. Możliwości są praktycznie nieograniczone. Pamiętaj tylko aby zadbać o szczegółowe formułowanie zapytań, a wynik może przekształcić sposób Twojej pracy i rozwiązywania problemów.

Autor:

Damian Narodzonek

Może ci się spodobać również

Laptop i ręce człowieka z nakładką tarczy.
Porady - 17 kwietnia 2025 12:28

Zero Trust Security w WordPress: Jak zabezpieczyć stronę przed nieautoryzowanym dostępem?

Bezpieczeństwo stron internetowych to temat, który nigdy nie traci na znaczeniu. W dobie rosnącej liczby ataków hakerskich, wycieków danych i zagrożeń typu brute force, tradycyjne podejście do ochrony stron WordPress może nie być wystarczające. Właśnie dlatego coraz więcej firm i administratorów stron internetowych wdraża model Zero Trust Security. Czym różni się Zero Trust od klasycznych […]

Więcej →

Ściana kodu html
Porady - 14 kwietnia 2025 12:53

Jak działa Git? Przewodnik dla początkujących

Git to jeden z najpopularniejszych systemów kontroli wersji na świecie. Jest używany przez programistów, administratorów systemów i zespoły IT do śledzenia zmian w kodzie i współpracy nad projektami. Dzięki niemu można tworzyć między innymi aplikacje internetowe i łatwo zarządzać w zespole historią plików, cofać zmiany i pracować nad różnymi funkcjami w niezależnych gałęziach. Wielu początkujących […]

Więcej →

Człowiek z mapą gotowy do migracji
Porady - 20 marca 2025 8:55

5 Najczęstszych błędów popełnianych podczas migracji strony internetowej na nowy serwer i jak ich uniknąć

Dobrze pamiętam gdy pierwszy raz zabierałem się za przeniesienie strony internetowej pomiędzy serwerami. Towarzyszyło mi uczucie zagubienia, kwestionowałem jeszcze wtedy bardzo swoje umiejętności, jednak powiedzenie „strach ma wielkie oczy” wyjątkowo dobrze wpisywało się w całą sytuację. Czy migracja strony www może być wyzwaniem? Oczywiście, jednak użyję tutaj mojego ulubionego zwrotu, „to zależy” od na przykład […]

Więcej →