Strona internetowa Twojej firmy jest cennym narzędziem sprzedaży i marketingu, które pomaga potencjalnym klientom znaleźć Cię w sieci. Nic dziwnego, że chcąc podnieść jej bezpieczeństwo oraz wiarygodność decydujesz się na instalację certyfikatu SSL. W dzisiejszym wpisie chciałbym więc przedstawić Ci 10 ciekawostek na temat certyfikatów SSL.
Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to rodzaj elektronicznego certyfikatu, który jest używany do zabezpieczenia połączeń internetowych między komputerem a serwerem. Certyfikat SSL jest używany głównie do ochrony danych przesyłanych pomiędzy przeglądarkami a serwerami, takich jak hasła, numery kart kredytowych i inne poufne informacje.
Możemy spotkać certyfikat SSL wszędzie tam, gdzie potrzebne jest bezpieczne połączenie internetowe, takie jak na przykład na stronach e-commerce, bankowości internetowej, czy portale społecznościowe.
Więcej informacji na temat samego certyfikatu znajduje się w poście na naszym blogu – Certyfikat SSL – czy naprawdę jest taki ważny?
1. Kto wydaje certyfikaty SSL?
Certyfikaty SSL są wydawane przez Urząd Certyfikacji (CA), który jest zaufany przez przeglądarki internetowe do weryfikowania tożsamości witryn internetowych. Istnieje wiele różnych CA na rynku — są to jednakowo duże międzynarodowe instytucje oraz mniejsze, specjalistyczne firmy. Aby uzyskać certyfikat SSL, właściciel witryny musi przejść proces weryfikacji tożsamości przeprowadzany przez CA. Proces ten może różnić się w zależności od rodzaju certyfikatu i CA, który dokonuje weryfikacji. Po zakończeniu procesu weryfikacji CA wystawia certyfikat SSL. Otrzymany certyfikat jest podpisany kluczem cyfrowym i może być używany do szyfrowania połączeń internetowych.
Ciekawostka: Najpopularniejszą formą weryfikacji domeny jest sprawdzenie przez wystawcę prawa do jej posiadania. Taka weryfikacja jest na ogół automatyczna i wymaga dodania odpowiedniego rekordu TXT lub CNAME po stronie strefy DNS domeny.
Niektóre certyfikaty SSL wymagają jednak rozszerzonej weryfikacji — są to certyfikaty EV. Podczas ich weryfikacji Urząd Certyfikacji sprawdza dane firmowe osoby zamawiającej certyfikat oraz kontaktuje się z nią telefonicznie w celu ich potwierdzenia.
2. Certyfikat SSL jest wymagany, jeśli obsługujesz płatności kartą
Jeśli obsługujesz płatności kartą na swojej witrynie internetowej, powinieneś mieć certyfikat SSL. Certyfikat SSL pozwala zaszyfrować połączenie internetowe, dzięki czemu chroni wrażliwe dane podczas ich przesyłania za pomocą formularzy na stronie.
Wymagania dotyczące certyfikatów SSL dla witryn obsługujących płatności kartą są określone w standardach bezpieczeństwa PCI DSS. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie PCI. Zgodność z tymi standardami jest wymagana dla wszystkich firm, które przetwarzają, przechowują lub przesyłają dane dotyczące kart kredytowych.
Ważne: W przypadku braku zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa, jakie stawia PCI DSS, właściciel sklepu internetowego, który udostępnia możliwość płatności kartą może zostać ukarany finansowo. Dlatego ważne jest, aby zapewnić bezpieczeństwo swojej witrynie poprzez zainstalowanie certyfikatu SSL.
3. Ochrona przed phishingiem
Phishing to rodzaj oszustwa internetowego, w którym atakujący podszywa się pod zaufanego dostawcę usług lub produktów. Atak ma na celu wyłudzić od użytkowników poufne informacje, takie jak hasła, numery kart kredytowych lub dane osobowe. Szerzej o tym zagrożeniu w sieci pisaliśmy w ramach naszego ostatniego wpisu na blogu – Czym jest Phishing i jak nie dać się oszukać.
Jako właściciel strony internetowej również możesz wesprzeć jej użytkowników. W tym celu możesz skorzystać z certyfikatu EV. Podczas procesu uzyskiwania certyfikatu SSL EV, właściciel witryny musi przejść bardzo szczegółowy proces weryfikacji, który może potrwać od 7 do 14 dni.
To, co wyróżnia certyfikat EV to możliwość dokładnego sprawdzenia informacji na temat właściciela certyfikatu SSL. W tym celu wystarczy, że użytkownik odwiedzający witrynę kliknie ikonę kłódki w pasku adresu przeglądarki internetowej.
Zebrane w tym miejscu dane zazwyczaj obejmują imię i nazwisko lub nazwę firmy, która jest właścicielem strony. Poniższy zrzut ekranu pokazuje, jakie informacje są widoczne po kliknięciu ikonki kłódki w pasku adresu na stronie zenbox.pl.
Ciekawostka: Certyfikaty SSL EV mogą kojarzyć się z zieloną kłódką na pasku adresu. W roku 2019 autorzy przeglądarek Chrome oraz Firefox zrezygnowali z tego sposobu informowania o certyfikacie EV aktywnym na stronie WWW.
Taka zmiana podyktowana była badaniami przeprowadzonymi przez zespół Chrome Security UX, który ustalił, że EV UI nie chroni użytkowników tak, jak powinien.
4. Większe zaufanie do strony
Jeśli posiadasz certyfikat SSL, to Twój klient, wchodząc na stronę od razu zauważy kłódkę na pasku adresu, która informuje o tym, że połączenie między komputerem a stroną jest bezpieczne. Jest to dobry sposób, aby dać klientom do zrozumienia, że dbasz o ich bezpieczeństwo.
Obecnie przeglądarki internetowe również weryfikują czy strona internetowa posiada zainstalowany ważny certyfikat SSL. W przypadku jego braku, potencjalny klient chcący odwiedzić Twoją stronę może natrafić na informację, że połączenie ze stroną internetową nie jest prywatne.
Ważne: W sytuacji, kiedy na Twojej stronie internetowej występuje efekt tzw. Mixed-Content, niektóre przeglądarki internetowe również mogą poinformować odwiedzających Twoją witrynę o tym, że połączenie ze stroną nie jest do końca bezpieczne.
Problem ten zazwyczaj związany jest z osadzeniem grafik lub zewnętrznych skryptów na stronie, które w swoim adresie URL nie korzystają z protokołu HTTPS. Problem ten jednak można szybko rozwiązać poprawiając między innymi linki bazie danych serwisu lub bezpośrednio w kodzie strony.
5. SSL a współczynnik konwersji
Współczynnik konwersji oznacza stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali pożądanej akcji na stronie internetowej, do liczby wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili tę stronę. Pożądana akcja może być na przykład dokonaniem zakupu, wypełnieniem formularza zgłoszeniowego lub zapisaniem się do newslettera.
Posiadanie certyfikatu SSL może mieć pozytywny wpływ na współczynnik konwersji witryny internetowej. Certyfikat SSL daje użytkownikom większe poczucie bezpieczeństwa i zaufania, co zachęca ich do wypełnienia formularzy i dokonania zakupów na stronie internetowej.
6. Certyfikat SSL ma pozytywny wpływ na SEO
Posiadanie certyfikatu SSL może wpływać na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki internetowe takie jak Google, bardziej preferują witryny zabezpieczone certyfikatem SSL, ponieważ daje to użytkownikom większe poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Więcej informacji na ten temat znajduje się w tym wpisie na blogu Google.
Jednak warto pamiętać, że posiadanie certyfikatu SSL to tylko jeden z wielu czynników, które wpływają na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Inne czynniki, takie jak jakość treści, optymalizacja kodu strony i linkowanie zewnętrzne, również odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu witryny.
7. Integracja z Facebookiem
W dzisiejszych czasach, żeby zaistnieć w sieci musisz być obecny w mediach społecznościowych — nie jest to tajemnicą. Najbardziej popularnym portalem społecznościowym, gdzie możesz umieścić swoją reklamę, jest Facebook.
Najchętniej z takiej integracji korzystają sklepy internetowe, ponieważ pozwala to na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Dzięki integracji możliwa jest również instalacja piksela dostarczającego dużą ilość danych analitycznych. W celu utworzenia takiej integracji Facebook wymaga, aby strony internetowe korzystały z SSL w celu zapewnienia bezpiecznego i wiarygodnego połączenia.
8. Certyfikat SSL to nie wszystko do bezpiecznego połączenia
Do ustanowienia bezpiecznego połączenia nie wystarczy sam certyfikat SSL. Konieczne jest również przekierowanie domeny na bezpieczny protokół HTTPS. Bardzo często usługodawcy udostępniają taką możliwość bezpośrednio w Panelu Klienta. W zenbox posiadamy odpowiednią instrukcję w bazie wiedzy, która obrazuje, jak ustawić takie przekierowanie.
Podpowiadamy: W przypadku skryptu WordPress konfiguracja szyfrowanego połączenia HTTPS na stronie jest możliwa w sposób automatyczny z poziomu Panelu Klienta. Taka zmiana obejmuje zarówno modyfikację pliku .htaccess, ale również dokonuje zmian w bazie danych strony internetowej.
9. Nie musisz kupować certyfikatu
Oprócz płatnych certyfikatów istnieją również darmowe certyfikaty, jak na przykład certyfikat Let’s Encrypt. W kwestii bezpieczeństwa darmowy certyfikat nie różni się niczym w porównaniu do płatnych odpowiedników. Największą różnicą jest to, że darmowy certyfikat nie jest objęty żadną gwarancją wystawcy oraz jest anonimowy. Dodatkowo certyfikat Let’s Encrypt ważny jest tylko przez 90 dni, a płatne odpowiedniki cechują się okresem ważności od roku do 3 lat.
Bardzo duża część hostingodawców pozwala na zainstalowanie takiego certyfikatu bezpośrednio z poziomu panelu serwera. W zenbox z łatwością zainstalujesz darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt na każdym serwerze. Pełny proces instalacji opisany jest w naszej bazie wiedzy.
Podpowiadamy: Certyfikaty SSL Let’s Encrypt w Zenbox są odnawiane automatycznie. Wybierając ten sposób zabezpieczenia serwisu nie musisz pamiętać o cyklicznym jego odnawianiu — nasze systemy zrobią to za Ciebie.
10. Certyfikat SSL jest warty swojej ceny
Certyfikaty SSL niestety kosztują (oprócz swojej darmowej wersji), ale są zdecydowanie warte swojej ceny. Jeśli na przykład prowadzisz mały biznes, to każdy klient jest na wagę złota. Widok kłódki symbolizujący bezpieczeństwo na pasku adresu na pewno nie odrzuci Twojego potencjalnego klienta. Zamiast tego utwierdzisz go w tym, że troszczysz się o bezpieczeństwo swoich klientów.
Dodatkowo, płatne certyfikaty SSL posiadają gwarancję. Jest ona Twoim ubezpieczeniem w sytuacji, jeśli doszłoby do złamania szyfru certyfikacji SSL. W takich sytuacjach organizacja, która go wydała jest zobowiązana do wypłacenia odszkodowania. Jego wysokość określa kwota gwarancji, która jest różna w zależności od dostawcy certyfikatu.
Podsumowanie
Podsumowując, jeśli posiadasz własną stronę internetową, to certyfikat SSL jest świetnym rozwiązaniem, które warto zaimplementować. Nie tylko pomoże Ci zdobyć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także przyciągnie więcej klientów ze względu na zabezpieczone połączenie między stroną, a przeglądarką użytkownika. Poczucie bezpieczeństwa Twoich klientów na pewno przełoży się na obroty i kupno certyfikatu zwróci się w szybkim tempie.